Таємниця підриву древнього Успенського собору лаври: археологу наказали мовчати про те, що він знайшов докази, які вказують на винуватців цього злочину

13 вересня 2023 р.

В Національному заповіднику «Києво-Печерська лавра» презентували дослідження «Велика історія Великої церкви» про головний храм лаври — Успенський собор. Видання присвячено 950-річчю закладення цього собору.

 

 Зараз ситуація навколо лаври така, що не зайвим буде підкреслити: Українська православна церква (Московського патріархату) не давала грошей на відновлення Успенського собору (нагадаємо, його було підірвано в 1941 році під час гітлерівської окупації Києва, а відбудовано вже в незалежній Україні — Авт.), — заявив «ФАКТАМ» співавтор книги «Велика історія Великої церкви», науковий керівник відновлення собору Анатолій Антонюк. — Успенський було відбудовано виключно за бюджетні кошти.

«Паломники йшли пішки в Києво-Печерську лавру навіть з Далекого Сходу, витрачаючи на дорогу цілий рік»

– Коли 950 років тому на землях князя Святослава відбулася закладка Успенського собору, там вже існував печерний монастир (він став одним з найперших в Київській Русі — Авт.), — продовжує Анатолій Антонюк. — За легендою, побудувати Успенський собор наказала Матір Божа.

Анатолій Антонюк був науковим керівником відродження Успенського собору, 27 років очолював інститут «УкрНДІпроектреставрація»

 

— Його звели київські майстри?

– Ясна річ, кияни були задіяні, але будівництво велося під керівництвом візантійські фахівців, які спеціально для цього прибули з Константинополя. Увесь комплекс робіт (в тому числі, створення підлог, фресок, мозаїк) тривав понад півтора десятка років. Собор освятили у 1089-му. В наступні десятиліття навколо нього стали зводити невеличкі церкви (фактично каплички): Іоанна Предтечі, Стефана, Іоанна Богослова… Кожна з них мала конкретну функцію: в одній хрестили, в другій вінчали, в третій відспівували.

— Зараз собор має такий же вигляд, як і в княжі часи?

– Ні, не такий. Ще за митрополита Київського Петра Могили (перша половина ХVІІ століття) собор почав набувати рис, характерних для стиля українського бароко: з’явилися прикраси у вигляді ліпнини, позолота. Але значно кардинальніших змін він зазнав в наступному столітті після того, як у 1718 році в Києво-Печерський лаврі сталася надзвичайно сильна пожежа. Згорів й Успенський собор.

При плануванні його реконструкції було враховано, що він — головний храм Києво-Печерської лаври, яка є одним з найбільших й найважливіших православних центрів. До речі, в ті часи паломники сюди приходили навіть з Далекого Сходу (долали майже 10 тисяч кілометрів — Авт.). Причому, пішки. Дорога в один бік тривала майже рік! Останні метри до Успенського собору паломники проходили на колінах.

Було вирішено зробити Успенський більшим, ніж він був до пожежі. Задля цього собор об’єднали з невеличкими церквами, які його оточували, в єдиний храм. Саме тоді він став майже таким, яким був перед тим, як його підірвали в листопаді 1941 році.

Собор на початку ХХ століття

 

– Історики розібралися, хто підірвав Успенський собор — гітлерівці чи чекісти?

— Ні, не розібралися. Частина обставин цієї жахливої події досі лишається не з’ясованими.

— Певно, одні дослідники наводять докази того, що підірвали гітлерівці, інші, що — радянські спецслужби?

– Так. До речі, в бутність СРСР під час археологічних досліджень в одному з чисельних підземних ходів на території лаври було знайдено електричний дріт радянського зразку, що вів до Успенського собору. Я це знаю, бо археолог який зробив цю знахідку, працював в інституті «УкрНДІпроектреставрація», який я очолював 27 років. Відповідні органи забрали в науковця той дріт і наказали мовчати. Ця історія може розглядати як доказ того, що в знищенні собору винні радянські спецслужби. Але є й інша версія, яку я вважаю найбільш вірогідною.

— Цікаво. Що це за версія?

— Вона полягає в тому, що собор замінували радянські спецпідрозділи, а підірвали гітлерівці.

Пожежа після підриву будинків в окупованому Києві радянськими спецпризначенцями в вересні 1941 року. На фото: перетин Хрещатика та Прорізної

 

— На чому ґрунтується ця версія?

 Достеменно відомо, що перед відступом з Києва радянські спецпідрозділи замінували багато будинків. Частину з них підірвали (передусім, на Хрещатику), коли німці зайняли місто. Підрив викликав колосальну пожежу, Хрещатик і прилеглі вулиці вигоріли вщент. Є вагомі підстави стверджувати, що вибухівку заклали й в Успенський собор. Хоча це було не просто — проблемою для радянських мінерів стало те, що там немає підвалів.

— А раз так, то розмістити ящики з вибухівкою нема де?

– Правильно, нема, окрім лівої частини храму, де як раз і був епіцентр вибуху. Там знаходилась крипта — місце поховання померлих. Багато дослідників вважають, що саме між похованнями й було закладено вибухівку. Коли німці виявили її, перед ними повстало питання, що з цим робити? Щоб не ризикувати своїми саперами вони, певно, й вирішили підірвати вибухівку разом з собором. Було так: словацький лідер зі свитою та німцями відвідав собор. А через 15 хвилин після того, як вони звідти поїхали, стався надзвичайно потужний вибух.

На знімку момент підриву собору, знятий з лівого берега Дніпра німецьким офіцером

 

«Міністерство культури СРСР тривалий час не давало дозвіл на відновлення Успенського собору»

— Хто і коли поставив питання про відбудову Успенського собору?

— Спочатку домінувала ідея консервації його руїн. Але науковці Інституту теорії та історії архітектури станом на початок 1980-х років зібрали матеріали, які давали підстави поставити питання про відродження собору в тому вигляді, який він мав до підриву.

— Які саме матеріали?

– Такі, які містили детальну інформацію про те, яким був цей храм. Ці дані давали можливість його відновити. У 1981 році влада Києва затвердила реставраційне завдання та програму відродження Успенського собору. В цьому документі (його підписала заступниця голови Київського міськвиконкому Галина Менжерес) вказано, що храм слід відбудувати в такому вигляді, якого він набув у ХVІІІ столітті, а вцілілі рештки собору мають бути законсервовані і збережені. Розробити відповідний проект доручили нашому інституту «УкрНДІпроектреставрація».

Руїни собору. Фото 1960-х

 

Але цього було не досить: в радянські часи остаточний вердикт, щодо пам’яток такого рівня затверджувалось в москві науково-методичною радою Міністерства культури СРСР. Разом з тодішнім директором Києво-Печерського історико-культурного заповідника Юрієм Івановичем Кібальником ми безліч разів їздили в москву, щоб переконати колег в нашій правоті.

— Якими були ваші аргументи?

— Аргументів було декілька, зокрема ми посилалися на міжнародні конвенції та хартії. Одними з ключових наших доводів було те, що значна частина храму все ж зберіглася. І те, що ми зібрали майже всю інформацію для відродження собору в такому вигляді, який він мав до руйнування. Кажу «майже», бо попервах ми не знали, яка була його висота.

— Вдалося її визначити?

Так. Для цього ми залучили кафедру геодезії Київського державного університету імені Тараса Шевченка. Її науковці застосували метод стереофотограмметрії, який дав їм можливість визначити висоту за архівною фотографії собору.

— Як конкретно вони це зробили?

– Взяли довоєнний знімок Києво-Печерської лаври, зроблений з лівого берега Дніпра. Потім зробили сучасне фото з тієї ж самої точки. На новому знімку були споруди лаври, які пережили війну. Заміряли їх висоту. Маючи цю інформацію і дві фотографії (архівну та сучасну), вирахували висоту собору.

Згодом ми знайшли в архівах додаткові документи, в яких вказана висота. Виявилось, що науковці за допомогою методу стереофотограмметрії вирахували її майже точно.

Проте члени науково-методичної ради Мінкульту СРСР віднаходили все новій й нові приводи, щоб не дозволити нам відновити Успенський собор. Одні з них казали: «Храм утрачен. Оставим романтические руины». Інші відстоювали ідею побудови з металу контурів собору, залишивши в середині руїни. Висловлювались й інші ідеї. Довелось навіть організувати виїзне засідання науково-методичної ради в Києві. Все ж ми перемогли: в 1986 році Міністерство культури СРСР прислало рішення за підписом міністра Петра Демичева про те, що відродження Успенського собору відповідає законодавству.

Але безпосередньо до створення проекту його відновлення ми приступили вже в незалежній Україні — після того, як в 1996 році президент Леонід Кучма підписав указ про першочергові заходи з відродженню Михайлівського Золотоверхого та Успенського соборів.

Митрополит ПЦУ Єпіфаній вручає відзнаку Анатолію Антонюку в стінах Успенського собору

 

— Тоді країна переживала економічну кризу. Хто конкретно переконав президента Кучму в необхідності відродити ці святині?

– На мою думку, велика заслуга в цьому тодішнього мера Києва Олександра Омельченка. Ясна річ, Леонід Данилович Кучма схвально сприймав ці ідеї.

«Використали технологію, створену в Італії»

— Коли почалися безпосередньо будівельні роботи?

У 1998-му. Серед інженерних рішень, які ми тоді використали було укріплення старих фундаментів мікропалями. Хоча багато хто виступав проти цього. Серед наших опонентів було чимало людей далеких від архітектури. Скажімо, льотчик-випробувач заводу Антонов, медсестра, члени Спілки письменників України.

— Навіщо було зміцнювати фундаменти Успенського собору мікропалями?

– Щоб стіни відновленого храму не тріскалися. Річ у тім, що уся Верхня лавра стоїть на просадкових суглинках (ґрунтах, які складаються переважно з піску, мулу і меншої кількості глини — Авт.). Суглинки стають нестійкими при намоканні.

На території Верхньої лаври багато підземних комунальних мереж: водопровід, каналізація, труби з гарячою водою, пожежна система. В разі прориву якоїсь з них суглинки промокають, а це небезпечно для такої великої й важкої споруди, як Успенський собор.

— Палі дозволили нейтралізувати цю небезпеку?

– Так. Бо вони заглиблені на 21−23 метри. Завдяки цьому передають навантаження від величезної ваги собору на більш міцні ґрунти, які залягають на значній глибині. Свого часу такі палі придумав і запатентував італійський інженер Фернандо Лізі. Їх називають коріньовидними, бо вони, наче корені уходять глибоко в землю і тримають споруду. Шкоди її фундаментам вони не завдають, бо тонкі — від 15 до 20 сантиметрів в діаметрі.

Тільки завершилися роботи з відновлення собору, як сталося ЧП, яке підтвердило нашу правоту. Приходжу о 8 ранку в лавру, а тут переполох. Питаю, що сталося? «Лопнула велика чавунна засувка, і всі підземні канали в соборі затопило гарячою водою!» Якби не було паль, то стіни тільки, но відбудовано храму почали б тріскатися.

— Скільки часу пішло безпосередньо на відбудову собору?

— Цю масштабну роботу було виконано лише за два роки.

— Завдяки чому вдалося впоратися так швидко?

 В значній мірі завдяки тому, що президент корпорації «Укрреставрація» Микола Орленко застосував методику крупноблочного будівництва. Що вона собою являє? В той час, коли будівельники зводили цегляні стіни, неподалік збирали і золотили купола. Коли стіни були готові, купола підвезли к собору і краном встановили на їх місця. Так заощадили чимало часу.

Ще одна дуже важлива новація — ми не призупиняли роботи в холодний період року. Вийшло так, що під час відрядження в Берліні я побачив, що там роботи на фасадах ведуть в будь яку погоду. Для цього німецькі будівельники затягують риштування плівкою.

Повернувшись в Київ, я сказав Орленку: «Миколо Іванович, щоб ми не переривали роботи осінню і взимку, давайте зробимо утеплення риштувань». Розповів йому про те, що побачив в Берліні. Орленко сходу оцінив ідею й дав команду зробити щити для утеплення і зашити ними риштування. До того ж встановлювали на риштуваннях потужні тепловентилятори, які нагнітали тепле повітря. Тож коли на вулиці був мороз, йшов сніг, будівельники під захистом щитів вели цегельну кладку, не додаючи в розчин хімічні речовини. Так, використавши новації ми вклалися в два роки.


Фото з відкритих джерел

Розмовляв Ігор Осипчук

 

 

 

Джерело: Факти

Залишити коментар

Filed under "2021-2025"

Залишити коментар