“Яхти Зеленського” і “маєтки Геббельса”. Колишній заступник шерифа Флориди очолив кампанію Кремля з дезінформації

4 червня 2024 р.

Мережу з майже 170 сайтів, що розповсюджують кремлівську дезінформацію, використовуючи штучний інтелект, фактчекери пов’язують із Джоном Дуганом, колишнім заступником шерифа Флориди, що перебуває в США у розшуку.

 

Наративи цих сайтів про нібито купівлю президентом України яхти, маєтків короля Чарльза чи вілл Йозефа Геббельса набирають мільйони переглядів, а кількість сайтів, що автоматично наповнюють за допомогою штучного інтелекту, стрімко зростає. Журналіст Української служби Голосу Америки Олексій Коваленко поговорив із Евою Мейтленд, виконувачкою обов’язків головної редакторки NewsGuard, яке провело розслідування про Дугана.

Інтерв’ю відредаговане для ясності та плинності.

Олексій Коваленко, Голос Америки: Спершу розкажіть про саме розслідування. Хто такий Дуган і про які масштаби кампанії з дезінформації йдеться? Як NewsGuard проводили це розслідування?

Ева Мейтленд, виконувачка обов’язків головної редакторки NewsGuard: Звіт, опублікований минулого тижня про Дугана – колишнього офіцера поліції та американського громадянина, який втік кілька років тому в Росію після того, як його розслідували за обвинуваченнями у хакерстві. З моменту, коли він переїхав до Росії – він стає все більш важливою частиною російських операцій з дезінформації. Почав він, схоже, зі створення відео, у яких він отримував ексклюзивний доступ до окупованих Росією регіонів України.

Він брав інтервʼю в російських посадовців, прокремлівських осіб в Україні, говорив із російськими солдатами та робив документальні історії і відео, просуваючи прокремлівську дезінформацію про Україну, як наприклад звинувачення, що США мають низку біолабораторій в Україні.

Рік тому у лютому ми опублікували звіт про документальні фільми, зроблені російським державним каналом RT на YouTube, і ми досить коротко згадали про Дугана, оскільки він був одним із облікових записів, які публікували ці документальні фільми на YouTube, набираючи тисячі тисяч переглядів. Здається, що незабаром після цього його акаунт було заблоковано і він дуже розізлився на нас.

На початок квітня ми знали про 20 сайтів, під кінець травня – про 167, більшість з них – повністю нові. Тож ця мережа швидко набирає обертів.
Ева Мейтленд

Він, ймовірно, втратив дохід із реклами та атакував одного із наших генеральних директорів, Стіва Брілла. Дуган представився як агент ФБР, що, до речі, злочин, за який може бути покарання до 3 років в’язниці. А після цього він опублікував відео на YouTube, звинувачуючи NewsGuard в операціях з дезінформації.

Наприкінці минулого року моя колега Маккензі почала досліджувати вебсайт DC Weekly, вебсайт, який публікував багато прокремлівської дезінформації і був досить успішний, отримуючи багато уваги. Тоді моя колега звернулась до Дугана і запитала його про зв’язки з вебсайтом.

В результаті цієї комунікації та наших досліджень і досліджень багатьох різних організацій, у тому числі технологічних компаній, таких як Logically і дослідників Clemson University, а також BBC і New York Times – стало все зрозуміліше, що Дуган стоїть за мережею у приблизно 167 веб-сайтів, які позиціонують себе як національні чи локальні вебсайти в США та Великій Британії, але насправді керуються з Москви і які, на нашу думку, дуже ймовірно пов’язані із самим Дуганом.

Дуган заперечує будь-яку причетність до цих сайтів. Він ніколи не визнав нічого із цього. Але в нас є сильні докази, а також розмови з ним самим, які дають нам переконаність в тому, що він створює ці сайти та управляє ними для цілей кремлівської дезінформації.

О.К.: Яка аудиторія у цих сайтів мережі дезінформації, пов’язаної з Дуганом?

Е.М.: Як я казала, йдеться про 167 сайтів на цей момент. На початок квітня ми знали про 20 сайтів, під кінець травня – про 167, більшість з них – повністю нові. Тож ця мережа швидко набирає обертів.

Відтоді, як ми вперше почали відстежувати цю мережу наприкінці минулого року, ми виявили 19 окремих неправдивих історій, які були створені та поширені в широкому масштабі цією мережею та отримали загалом 37,7 мільйона переглядів. Наративи були представлені 16 різними мовами. Один із цих фейкових наративів був про те, що нібито Зеленський купив замок, який належить королю Великої Британії Чарльзу. Ця історія отримала 1,3 мільйона переглядів.

Масштаб цієї операції росте і вона набирає все більше уваги і все більше онлайн переглядів. Незалежно від того, чи це означає більшу кількість людей, які вірять в ці наративи. Важко сказати напевно. Але варто відзначити, що принаймні один із наративів – неправдиве звинувачення на адресу президента України Зеленського, що він начебто придбав дві суперяхти – повторювалось американськими конгресменами як аргумент, щоб не давати надалі допомогу Україні.

Це безперечно щось нове, коли цим процесом можна легко управляти з власної квартири на такому рівні
Ева Мейтленд

О.К.: Які ще наративи ви бачили, що поширювались цією мережею?

Е.М.: Тут цікаво відзначити, що наративи, що поширюють цією мережею дуже часто мають схожі риси, що відзначили дослідники Університету Клемсона. Все починається з відео в YouTube, де інформатор чи журналіст нібито викриває якийсь злочин чи аморальну дію чи корупцію від українських чи американських посадовців.

Ця людина дуже часто цитує якийсь документ. Відео цього облікового запису з дуже малим числом підписників – як правило десь з десятьма підписниками, підхоплюють “новинні видання”. Це може бути Boston Times чи ChicagoChron. І це ті сайти, які на нашу думку, є частиною мережі Дугана.

Значна частина подібних наративів фокусується на звинуваченнях українських чиновників у корупції.

Було обвинувачення, що дружина Зеленського, Олена Зеленська начебто витратила понад 1 мільйон на ювелірні вироби Картьє під час поїздки в Нью-Йорк. Інший матеріал, що з’явився в грудні минулого року – про те що Зеленський нібито купив віллу, що належала нацистському міністру пропаганди Йозефу Геббельсу.

Були й інші подібні наративи. Також ми бачили матеріали про дружину загиблого Олексія Навального. Сайти з цієї мережі заявляли, що начебто за два тижні до його смерті вона мала стосунки із спонсорами та іншими союзниками Антикорупційного фонду – організації Навального.

Було і кілько досить дивних матеріалів, опублікованих в лютому 2024 року. Тоді сайт із назвою New York News Daily, який має назву новинного сайту Нью-Йорку, але ми вважаємо – є частиною мережі Дугана, заявив, що американська компанія Paramount Pictures об’єднала зусилля з українською студією, яка пов’язана із Зеленським, щоб робити новий фільм про Зеленського вартістю в 115 мільйонів доларів.

Один із цих фейкових наративів був про те, що Зеленський купив замок, який належить королю Великої Британії Чарльзу. Ця історія отримала 1,3 мільйона переглядів.
Ева Мейтленд

Задля цього наративу вони використали навіть відео Чака Норріса та Дольфа Лундгрена, яких обдурили та залучили до цього через платформу Камео, де люди можуть заплатити зіркам щоб ті записали короткі відео. На цій платформі їм обманом надіслали запит записати відео, в яких вони дякують комусь за роботу над фільмом. Відео змонтували так, наче ці зірки дякують Зеленському.

О.К.: Наскільки це взагалі поширена практика для Кремля використовувати людей, як Дуган, у своїй машині дезінформації?

Е.М.: Насправді Дуган – один із різного роду діячів із Заходу, які переїхали до Росії та які, схоже, працюють над поширенням прокремлівської дезінформації. Їхня кількість зростає. Серед таких постатей: Тара Рід, колишня співробітниця уряду США, яка переїхала до Росії та звинуватила Джо Байдена в сексуальному насильстві. Є YouTube блогер з Великої Британії на ім’я Майк Джонс, якого можна порівняти із Дуганом. Донедавна він мав дуже популярний канал на YouTube, де він повторював прокремлівську дезінформацію та неправдиві заяви про Україну.

Окрім цих людей, які знаходяться в Росії, є й інші люди, як наприклад прокремлівські журналісти, і Кремль використовує цих західних прокремлівських журналістів протягом багатьох років, щоб поширювати дезінформацію.

Під час нашого дослідження ми навіть знайшли програму, яка фінансується російським урядом під назвою “Експат Росія”, яка пропонує імміграційні і юридичні сервіси для представників Заходу, які хочуть переїхати в Росію та стати частиною машини прокремлівської пропаганди. Тож так виглядає, що вони допомагають переїхати в Росію людям, які згодом починають створювати відео на YouTube і розповідати, яке прекрасне життя у Росії.

О.К.: Коли ви говорите про тактику і розповідаєте про різні типи наративів, що поширювались цією мережею дезінформації, ви відзначаєте високий рівень підготовки матеріалів. Зокрема, випадок, в якому використовували відео акторів, які начебто дякують Зеленському за фільм. Наскільки це відрізняється від звичайних фейків Кремля?

Е.М.: З мого досвіду, типові російські наративи дезінформації часто покладають на якийсь один “доказ”, якщо покладають на щось взагалі. Можливо, на якусь неправдиву інформацію чи сфабриковані документи чи постановочні кадри, або допис прокремлівського телеграм-каналу. Зазвичай, це лише один “доказ”, і досить незначний. Такі наративи дуже легко розвалюються. У випадку із активностями Дугана він використовує різні тактики, щоб поширювати фейкові наративи і надати їм більше авторитетності. Як у тому ж випадку з наративом про фільм Paramount.

Минулого грудня мережа Дугана розповсюдила інформацію, що начебто Зеленський купив віллу, що належить міністру нацистської пропаганди Джозефу Геббельсу. І ця дезінформація була багатошаровою. Вона мала коріння від відео на YouTube, як і більшість подібних наративів. В цьому відео людина, яка представила себе як співробітник компанії з нерухомості німецького уряду, заявила, що уряд продав віллу Джозефа Геббельса Зеленському. В відео цитувались сфабриковані документи, а потім вже це відео цитувалось як доказ і було розповсюджено різними прокремлівськими акаунтами, а згодом повторено російськими медіа. Тож думаю, що оцей елемент, коли покладаються на різні джерела, щоб додати інформації авторитетності – досить новий.

Ще один новий елемент – інтеграція штучного інтелекту. Багато з сайтів в цій мережі дезінформації використовують штучний інтелект, щоб переписувати контент, і переважна більшість того, що вони публікують – справжні новини, переписані з інших новинних організацій. Наприклад, вони використовують штучний інтелект, щоб переписати Fox News. Вірогідно, що ці сайти автоматично поповнюються навіть без втручання людини. Навіть лого цих сайтів створені з використанням штучного інтелекту, а відео на YouTube містять докази, що в них використовувались згенеровані штучним інтелектом персони чи голоси.

Це безперечно щось нове, коли цим процесом можна легко управляти з власної квартири на такому рівні, тому що раніше це було б неможливо управляти 167 сайтами з досить детальними кампаніями без команди людей.

 

 

 

 

Розмовляв Олексій Коваленко

 

 

 

 

Джерело: Голос Америки

Залишити коментар

Filed under "2021-2025"

Залишити коментар