Михайло Радуцький, депутат: Якщо в нас буде війна з МОЗ – це програш президента і мені краще піти (повна розмова)

3 жовтня 2019 р.

Голову парламентського комітету з питань здоров’я нації Михайла Радуцького називають людиною, котрій команда президента довірила медицину в країні.А нову міністерку Зоряну Скалецьку – його кандидатурою, пригадуючи в тому числі його знамениту смс-ку в Раді.“Українська правда. Життя” пішла до Михайла Радуцького на тривалу розмову, на яку нам знадобилося дві зустрічі.

У першій частині бесіди ми говоримо про:

  •  карт-бланш на медицину,
  • конфлікт в МОЗ,
  •  лікарське самоврядування,
  • як призначали міністра,
  • “своїх людей”,
  • інтереси “великої фарми”,
  • комунікаційний хаб між міністерством і комітетом Верховної Ради,
  • побудову роботи в комітеті.

ПРО КАРТ-БЛАНШ НА МЕДИЦИНУ

 – За інформацією з наших джерел, у вас повний карт-бланш на те, що буде відбуватися з медициною в країні. Це правда?

– Вашим джерелам видніше, я не знаю. Є комітет Верховної Ради, який має займатися законотворчою діяльністю в межах своїх повноважень. Якщо з цього боку – так, я голова комітету.

– Але в попередніх своїх інтерв’ю ви говорили, що президент вам довірив (медицину в країні – УП)…

– Те, що довіряє, і те, про що ви питаєте, трошки інше.

Президент дослухається до моєї думки. Коли я чиєїсь думки дослухаюсь, це означає, що я довіряю цій людині.

– Є ваші поради, які уже втілені й президент дослухався?

– Ще рішень не було. Є президентська програма, програма партії.

Я був лідером думки у питаннях, які стосуються медицини. Мене слухали, і в програмі мої зауваження були прийняті.

– Ви погоджуєтеся, що ваше слово має більшу вагу, ніж прем’єрське?

– Я працюю в сфері охорони здоров’я 28 років. Більше, ніж прем’єрське… Це вже провокативне питання. В нас різні повноваження. Ми дві різні гілки влади.

Я голова комітету, який відповідає за законодавчу гілку владу, прем’єр – виконавча влада.

 Я голова комітету, який відповідає за законодавчу гілку владу, прем’єр – виконавча влада

 ПРО КОНФЛІКТ В МОЗ

– Ви в курсі нинішньої ситуації в МОЗ? Держслужбовці висловили протест проти дій нової команди Зоряни Скалецької.

Не буду коментувати. Я до виконавчої влади не маю відношення. Це питання до міністра. Мене намагаються вплутати в цю історію.Це управлінські речі.

– Ви чули аудіозапис?

Навіть не хотів. Аудіозапис, зроблений кимось, і це внутрішня справа МОЗ, не слухав принципово. Читав статтю на вашому сайті.

Статтю ви читали, стенограму бачили.

Але не хочу обговорювати. Це не конфлікт, це “притирка”. Це моя особиста думка. І це не має відношення до політичних чи якихось системних речей.

Прийшли нові люди, вони мають своє бачення, люди, які працювали в іншій команді, мають своє бачення.

Тим паче, Зоряна сказала, що реформу зупиняти не будемо, в неї нема такого наміру. Будуть виправляти недоліки.

Тому це внутрішній конфлікт МОЗу і не розумію, чому туди мають втручатися інші гілки влади.

Те, що стосується закупівель, в мене інша інформація.

По закупівлі машин є лист СБУ, який вказує, що є корупційна складова в закупівлі машин, що ТЗ прописане під одного виконавця і було прохання СБУ втрутитись у ситуацію.

Я не вважаю, що це зупинка закупівель. Там є проблема. Нещодавно президент дарував машини Фонду Ахметова. Ті ж машини там були куплені по 1 млн 860 тис, а області за державні гроші збирались купляти чомусь набагато дорожче. Це з вашої стенограми.

На деякі речі я не знаю відповіді, але там де є листи… По Інституту раку, закупівлях машин, це я точно знаю. Цей лист не є засекреченим.

– Ми можемо його побачити?

Надішліть звернення у Міністерство охорони здоров’я. Я вчора дивився брифінг, там його показали.

– Але тексту ми не бачили.

Там нема ніякого підводного каміння. Є підозра, що там можуть бути корупційні складові. Субвенцію направили на 6 областей, а ці області проводять тендери по закупівлях. І в умовах тендеру є проблеми…

– Тобто це питання до місцевих керівників?

– Це питання до закупівлі за державний кошт. А хто там крайній – ні я, ні Рада, ні Кабмін – не є силовими структурами. Це питання до СБУ, до ДБР. А якщо високопосадовці мають до того стосунок, то це НАБУ.

– У листі СБУ про що конкретно йдеться?

Що є підозра про корупційну складову, якщо в одному реченні.

– Але ким? Яким органом?

Дивіться, якби були підозри, там було б сказано ким. Там є аналітична оцінка тендерних умов, по яких ми бачимо, що може бути так. Цей лист є в МОЗ, в Офісі президента і Верховній Раді. Засідання по закупівлі “швидких” ми будемо проводити, бо є лист СБУ.

 ПРО ЛІКАРСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ

– У стенограмі є слова державного експерта Євгена Гончара та Оксани Сухорукової, яка очолює директорат медичних послуг. Вони розповідали, що Ольга Голубовська, яка була однією з тих, яких ви рекомендували…

Якщо ви запитаєте всіх хворих про хвороби, які лікувала пані Голубовська, вам скажуть, що вона знаний фахівець з інфекційних хвороб. Крапка. Що вона там каже?

– І Гончар, і Сухорукова кажуть, що пані Голубовська просила включити лікарський засіб вартістю 4000 доларів…

Я розумію, про що ви говорите. Думаю, пані Голубовська вам на нього відповість.

Я не є лікарем навіть за фахом. Не можу вам коментувати.

Я знаю іншу історію, коли японські ліки мали закуповуватись в Україні за 4000 доларів, а Діма Шерембей пішов і домігся, щоб їх продавали за 1700. Таких історій багато.

Що це за ліки? Чесно не знаю. Не є фахівцем. Я є фахівцем у сфері організації охорони здоров’я.

Хтось каже, що дженерики це погано. Коли мені за кордоном лікар виписує ліки, я купую дженерик, бо він дешевший.

– Ви як політик і голова парламентського комітету, плануєте якось реагувати на ці речі?

Є заява лікарів, на яку має реагувати лікарське товариство. Тому ми наполягаємо дуже швидко прийняти закон про лікарське самоврядування.

Щоб ніхто з нефахівців чи державних діячів не втручався в роботу лікарів. А тільки дивитимусь за законодавством.

В Україні лікарі і так не дуже захищені, а ще вони раз на три роки ходять в ДОЗ отримати підтвердження категорії.

У всьому світі є лікарське самоврядування.

– Як ви його бачите?

Законопроект буде на громадському обговоренні і ви все побачите, бо це довгий закон на 17 листів. Але це справжнє лікарське самоврядування.

Лікарі мають самоорганізуватись: або робити лікарські палати по напрямках, або асоціації лікарів і медсестер по напрямках. Вони мають запропонувати ліцензійні умови для лікарів, як йому підвищити свою кваліфікацію.

Коли я спілкувався з Младеною, заступницею міністра, ми мали деякі розбіжності у поглядах, але попри це, вона також виступає за лікарське самоврядування.

– Коли цей законопроект буде внесений до Ради?

Плануємо у цьому році, у нас немає часу на роздуми.

 

ПРО ТЕ ЯК ПРИЗНАЧАЛИ МІНІСТРА

– Хто пропонував Зоряну на посаду міністра?

Фракція “Слуги народу”.

– Від когось же пішла ініціатива.

Зоряна працювала в різних групах МОЗу.. Здається, вона з Ковтонюком навіть в РПР працювала.

Коли я був заступником голови КМДА, Зоряна до нас приходила та кишки виймала, в хорошому сенсі.

Вона знавець медичного права і я вважаю, що президент з прем’єром не помилились.

– Так а люди якісь ініціювали? Казали, що це ви, ще й ваша знаменита смс-ка в Раді…

Я вже пояснював цю смс-ку. Яке було запитання, така була відповідь, в тому самому стилі.

Я вам більше скажу: Гончарук – це моя людина. Перед тим, як його підтримували в залі, кожен з міністрів, прем’єр, СБУ, прокуратура приходили на обговорення. Там не було одностайної думки ні по одній з кандидатур, крім соцзахисту.

Я був присутній на усіх співбесідах по кандидатурах, що приходили до президента по МОЗ. Вдячний президенту, що він не повторив помилки минулої Ради, та погоджував такі питання зі всіма гілками влади.

Ми були разом з Петренком (Олег Петренко, нинішній очільник Національної служби здоров’я – УП).

Також був Максим Перебийніс, наш депутат від 212 округу. От про Максима я казав, що цю людину знаю, я з ним працював, але не знаю, яким він буде міністром. Але це дуже порядна людина. Зізнаюся. Було б смішно, якби я того не сказав, бо людина 20 років працювала в “Борисі”. З фельдшера почав і закінчив завідувачем відділення реанімації.

Він би був дуже слабким міністром, чесно кажучи. Я це знаю. Він дуже гарний депутат і лікар, але він дуже м’який.

– А що з Олегом Петренком сталося? Його ж називали одним з найімовірніших, хто очолить МОЗ. Ви були на співбесіді.

Він не довів президенту, що його бачення системи охорони здоров’я співпало з баченням усіх інших.

На цій співбесіді ж не тільки я і президент був. Там було багато людей. Майбутній прем’єр-міністр був Гончарук, він приводив Петренка, він його представляв.

Перебийноса представляв я.

– Зоряну хто представляв?

Андрій Єрмак (помічник президента – УП). Сьогоднішній президент і Офіс президента я розумію, що важко це почути але нема в команді прямого лобіювання. Якщо ти знаєш людину і щось про неї кажеш це слухається. Але все одно рішення приймається не тому, що ти представив цю людину.

Не було ситуації, коли б Гончарук сказав: “От Петренко”. Якби так було, він мав би стати міністром. Мені Гончарук сказав, що Петренко відмовився і треба шукати іншу кандидатуру.

– Коли були кандидатури на посаду міністра охорони здоров’я, вони одразу казали, що своїми заступниками я бачу таких-то людей? 

Ні, вони казали, що хочуть в міністри з правом формувати свою команду.

– Усі кандидатури так казали?

Усі, крім одного. Всі інші так казали, і це нормально.

Уляна теж  казала: “Або ви мені даєте сформувати свою команду, або я працювати не буду”.

Я її підтримую в тому. Якби мені сказали, що моїми помічниками будуть конкретні люди, я відповів би так само. Ми маємо нести відповідальність за цих людей.

Єдине, що було сказано Гончаруком: “Команду формуєте, але у мене є право вето як прем’єр-міністра на когось”. Але якщо ти використовуєш право вето, то маєш запропонувати іншу кандидатуру. Це в усіх міністерствах так, не тільки в МОЗі.

– Чому так довго обирали міністра? Одна кандидатура, друга, третя… Якесь прокляте міністерство було.

Ви не знаєте, скільки обирали інші кандидатури.

– Ви маєте на увазі, що це в публічний простір не вийшло?

Я вважаю, що має бути не “наші джерела кажуть”, як відбулось на “Інтерфаксом” з заявою Богдана.

Чи з Сонею Кошкіною, коли вона написала, що  точно знає – Степанов (Максим Степанов, екс-очільник Одеської ОДА – УП) міністр. Я прокоментував це з посмішкою: “Соня, здай своє джерело, хочу знати, хто вже призначив міністром Степанова, піду до президента з’ясовувати”.

Чи Коломойський сказав, що Шипко (Андрій Шипко, екс-депутат – УП) буде міністром охорони здоров’я.

Коли людина не погоджена і це виноситься в публічний простір – це якщо хочеш нашкодити. Якщо тебе не хочуть бачити на посаді на деяких сайтах, на вашому такого не бачив виходять різні матеріали.

– А чому Павло Ковтонюк не став міністром? Він ніби теж розглядався, ні?

Ні, не розглядався. Було в декого з команди бажання спробувати Супрун залишити. Так, це було.

– А чому не захотіли?

Не можу сказати. Це ж колективне рішення. Це не було голосування. Голосували на фракції, коли вже була 100% визначена кандидатура.

По всіх були суперечки: десь більші, десь менші. Думаю, самі здогадуєтесь, по кому були найбільші. Точно не Зоряна. У фракції враховують думку кожного.

Я немолода людина і знаю багато політичних сил, і те, що я чув з розмов про ситуацію в фракції “Слуга народу”, повністю відрізняється.

Всі думають, що законопроекти не обговорюються. Ви повірити не можете, які “бійки” йдуть на фракції по кожному законопроекту. Але в зал виходить лише те, що прийнято після завершення суперечок.

 

ПРО РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА “СВОЇХ ЛЮДЕЙ”

– Є інформація, що частину заступників і радників, які отримала Зоряна Скалецька, нарадили їй ви.

– Ви хочете почути мою думку – це смішно.

– У кількох інтерв’ю пані Зоряна підтвердила, що саме ви порадили їй Михайла Загорійчука, Ольгу Голубовську і Олександра Чумака. Це було в двох інтерв’ю strana.ua і lb.ua. 

Ви радили цих людей чи ні?

– Strana.ua – це не до мене. Я не читаю такі сайти. Вас читаю. “Страну” навіть коментувати не хочу.

Лівий берег?

– Там не було такого. Ми разом з Сонею Кошкіною читали це інтерв’ю.

Зоряна фахівець з медичного права. А я все життя провів у медицині. Коли мене запитали, хто в нас в країні знається на інфекційних хворобах, на епідемічному контролі, Голубовська була одним з 10 прізвищ, які я назвав.

Я ще називав Іпатову.

– Кого ви ще називали? 

– Вам всі 10 перерахувати?

– Так.

Іпатова, Шостак, Голубовська, в мене є запис, якщо хочете, потім додам. Фахівців таких, як Голубовська, в країні не так багато.

– Олександра Чумака ви називали?

Взагалі Сашу Чумака не називав. Хоча, він той, хто  спромігся в у МОЗі Раїси Богатирьової збити людину, яка сиділа на схемах в МОЗ.

Пропонувати його… Ні, не було такого питання.

Загорійчук, хірург в Інституті Шалімова. Я з ним знайомий, але я б вам більше повірив, якби ви питали, чи пропонував я Зоряні Семиволоса. Про нього я більше знаю. Коли я був заступником КМДА, це була людина, яка в той час ще з Тіхоновим і Кондрацьким  збили пана Щепотіна з Інституту раку.

Після того я пропонував Семиволосу очолити Київський міський діагностичний центр, він був в занепаді, а тепер це найсучасніший діагностичний центр Києва. Коли Семиволос почав розглядатись на заступника міністра, я не міг не підтримати.

– Ви сказали, що не радили Чумака….

Що означає “не радив”?

– В якості заступника міністра… Я здивувалася, бо в інтерв’ю пані Зоряни…

Я його не радив в заступники, а в радники як фахівця, який працює в фармі та має великий досвід. З ним треба радитись, бо готується закон про ліки.

Таких фахівців в Україні мало, ну, ще Філя Жебрівська. Я радив кількох людей.

Подобається фаховість Дмитра Шимківа, він в “Фармаку” зараз працює. Є дуже мало людей в Україні, які знають фарму.

– В інтерв’ю “Лівому берегу” Зоряну питали, як Михайло Загрійчук з’явився в її команді. Вона сказала, що “Михайло Борисович” запропонував їй кількох представників медичної спільноти.

Я більше пропонував Семиволоса.

– А Загрійчука?

Я перерахував десь прізвищ 15 з лікувальної роботи. Скоріш за все, Загрійчук… Я не пам’ятаю, може, й називав його. Бо на керівній посаді, заступника, має бути людина з вищою медичною освітою.

Не виключаючи того, що міністр у нас немає вищої медичної освіти, і я теж. Заступник, який опікується лікувальною справою, найперше має бути фаховим лікарем, а потім вже адміністратором.

– Дмитро Раімов – друг вашої родини. 

В мого сина в зв’язку з його бізнесом друзів як Дмитро Раімов, думаю, десь 100-200. Дмитро Раімов, це дійсно фахова людина. Я власника вашого сайту знаю більше, ніж Дмитра Раімова.

– Тим не менше, це друг вашої родини?

Якщо казати, що це друг мого сина, то так.

Записуйте,  Іра Литовченко (гендиректор директорату стратегічного планування та євроінтеграції МОЗ – УП) – також моя людина, якщо за вашою логікою.

– Як вона може бути вашою людиною?

Ще до того, як була призначена пані Зоряна, ми зустрічалися з Ірою Литовченко і спілкувались про стан справ в МОЗі. І я їй казав: “Іра, зможеш бути в команді, бо ви робите це гарно, є багато прорахунків, але в цілому ідея правильна”.

Іра сказала: “Так, я хочу працювати в команді”. Тому по вашій логіці Литовченко теж моя людина.

– Іра прийшла за конкурсом.

А пані Зоряну обирала фракція. Іру я знаю ще з фонду “Таблеточки” і вважаю, що це дійсно фахова людина. Я вже жартую, що це “люди Радуцького”, з Литовченко я теж спілкувався.

І з Младеною (Качурець. нинішня заступниця міністра охорони здоров’я, працювала в команді Уляни Супрун – УП) спілкувався. Фахові люди.

По інших не знаю. Все, що там зараз в цій площині говорять… Не знаю Сухорукову, Халєєву… (Оксана Сухорукова та Анастасія Халяєва, працюють у МОЗ з командою Супрун – УП)

З Арсеном (Жумаділовим, гендиректор ДП “Медичні закупівлі України”, новоствореного органу, який має займатися закупівлями ліків – УП) спілкувався з держзакупівель. Дуже фахова людина.

 

ПРО ІНТЕРЕСИ “ВЕЛИКОЇ ФАРМИ”

– Я повернуся до Олександра Чумака, оскільки ви радник президента з медичних питань. Наші джерела кажуть, що ви дуже хотіли, щоб він був заступником.

А яке відношення до заступників міністра має президент?

– Поясню конкретно за пана Чумака. Наші джерела стверджують, що українські фармацевтичні компанії інвестували у передвиборчу кампанію.

Вже відповідь вам даю. Можу просто зараз набрати пана Углаву чи пана Ситника (Артем Ситник, керівник НАБУ, а Гізо Углава – його перший заступник – УП) і зробити разом з вами офіційну заяву, що такі речі…

– Ви ж розумієте, що я не можу свої джерела розкривати.

Я готовий зробити заяву, що є інформація, про якусь фармацевтичну компанію, яка вклала великі гроші поза законом в передвиборчу кампанію перших осіб країни. Це злочин. І я прямо зараз готовий набрати пана Ситника…

– Якщо хочете – робіть.

Ви розумієте, що зараз кажете? Це сильне звинувачення. Найдешевша в світі передвиборча кампанія оця. Якщо ви про ЄС (партію Петра Порошенка “Європейська солідарність УП)…  Скільки коштує наша кампанія я знаю. Я ні копійки не вкладав.

Джерела не вам мають щось казати, а піти в НАБУ і написати заяву. Чому джерела цього не роблять цікаве питання. Я готовий приймати участь в його з’ясуванні.

– Ок. Чому я так кажу – пан Чумак має стосунок до “Інтерхіму”, це фармацевтична компанія.

І до “Фармака”, наскільки мені відомо.

– Я запитаю вас як радника президента і як політика: чи ви вважаєте, що така людина може бути радником міністра і претендувати на посаду заступника міністра? На мою думку, це прямий конфлікт інтересів.

Чому? Так само можна сказати, що я був власником клініки “Борис”. Чи має право людина, яка була власником клініки “Борис”, опікуватися державною системою охорони здоров’я? Це ж конфлікт інтересів. Але я продав “Борис”.

Кожна людина до того, як прийшла на посаду, десь працювала.

– Тобто ви не вважаєте це конфліктом інтересів?

Якби він зараз працював в цій компанії це конфлікт інтересів,  погоджуюсь.

Якщо він буде призначений і пані Зоряна захоче його бачити заступником міністра, то людина проходить спецперевірку, підписує папери, розуміє, що в разі чого в неї буде кримінальна відповідальність.

За вашим підходом, то я теж маю конфлікт інтересів. Президент України був власником шоколадної фабрики, новий президент був співвласником 95 кварталу.

– Наші джерела кажуть, що пан Чумак уже цікавився у МОЗ, як включити препарати “Інтерхіму” до програми “Доступні ліки”.

Де заява про злочин? Це злочин. Є компетентні органи, які мають розбиратись.

Я завжди підходжу до всіх з позиції невинності. А є люди, які підходять з позиції “він поганий”. Злочин – має бути покарання. А розповідати можна про все що завгодно.

 

ПРО КОМУНІКАЦІЙНИЙ ХАБ МІЖ МІНІСТЕРСТВОМ І КОМІТЕТОМ

– Тут сидить пан Дмитро Раімов, який відповідає як за усю комунікаційну політику міністерства, так і комітету.

Мабуть, я не знаю.

– Хіба ні? Була ж заява…

Він у мене працює? Раімов не є моїм радником і у мене не працює. Це питання поставте міністру, він її радник.

– Ну, ми ж через нього домовлялися з вами про інтерв’ю.

До мене звернувся радник міністра, який попросив про інтерв’ю “Українській правді”. Поважаючи “Українську правду”, не відмовив.

– Тобто не буде єдиного інформаційного хабу комітету і міністерства?

Прийде пані Зоряна, ми ще вивчаємо. Якщо пані Зоряна доведе всьому комітету це не моє особисте рішення що такий хаб потрібен, він буде. Якщо не доведе його не буде.

Я вважаю, якби в пані Уляни не було війни з комітетом, то реформа  уже й закінчилась. Це моя особиста думка.

Якщо в нас буде війна з МОЗ це програш президента і мені краще піти.

– Ви не вважаєте, що є певні нестиковки для створення єдиного хабу? Ви законодавча гілка влади, а МОЗ – виконавча.

Ціль у  законодавчої і виконавчої гілки влади одна.

Чи ви вважаєте, що правильно буде, якщо ми  прийматимемо закони, не питаючи МОЗ?

Чи краще, що ми спілкуємося і розробляємо разом законопроекти?

Я вважаю, що краще, коли МОЗ співпрацює з комітетом.

Гірше, коли не працює. І ми це з вами бачили останні 5 років. Ми маємо приймати тільки ті закони, які можна виконати.

– Знайшла дописи Раімова, де він себе називає комунікатором від комітету здоров’я нації. Це його самодіяльність чи між вами є домовленість?

Всі “творчі люди”, домовились, у нас була мета – сказати громадскості, що в нас немає війни такої, як бачили раніше між комітетом і МОЗом.

Ми заявили про  готовність зробити певний інформаційний хаб. Думаю, про це думав Раімов, коли робив дописи.

– Не було домовленості, що він комунікує за комітет здоров’я нації і за вас?

Ні. Депутати в мене вже питали, коли буде спільний хаб, бо налаштовані на співпрацю, а не на війну.

– Як, за вашими даними, Раімов з’явився у команді Зоряни? Це порада від вас, чи від когось іншого?

Це краще запитати в МОЗ. Мета комітету допомагати МОЗу. Нам лише представили радника з комунікації.. Коли людина працює радником міністра, та робить це якісно – ми співпрацюємо.

– Це не ви порадили його Зоряні?

Зоряна дуже самостійна. Є люди, робота яких на цьому ринку (комунікацій УП) мені подобається. Це Fedoriv Hub, Belka Strelka. Їх я б порадив.

МОЗ планує велику стратегію національної стратегії і мене запитали, кого б я порадив – це були ті дві агенції.

Раімова я знаю. Не буду казати, що ніколи не бачив його. Знаю його по кільком проектам, де він сильно відбивався.

Наразі в МОЗ є скандальна ситуація.

Ми розуміли, що таке буде, і по комітету. Йде боротьба: хтось боїться, що ми будемо згортати реформу; хтось вважає, що будемо продовжувати реформу. У нас шпагат. Половина населення вважає, що за все, що робили, треба умовно стріляти, а друга що пам’ятник ставити. Тому нам потрібні фахові комунікатори.

– Ви до чого більше схиляєтесь? 

Ні до чого. До 49 статті Конституції, що кожен громадянин України має право на якісну медичну послугу.

 

ПРО ПОБУДОВУ РОБОТИ В КОМІТЕТІ

– Запитаю про комітет. У нас є інформація, що ви не хотіли, щоб Оля Стефанишина (екс-заступниця Уляни Супрун та нинішня депутатка від “Голосу”) стала вашою заступницею в комітеті.

На установчих радах між фракціями була домовленість, що має бути перший заступник відданий опозиції і секретар має бути не від “Слуги народу”. Не знаю, регламент це чи ні.

По Олі Стефанишиній я одразу знав, що вона піде в цей комітет. 26-го серпня зателефонувала Оля і ми розмовляли, як будемо працювати.

Якби Оля в цій розмові сказала: “А можна я буду заступником голови?”, тоді б я міг розповісти, хотів би чи не хотів. Знаю точно, що “Батьківщина” хотіла свого заступником. Точно знаю, що ЄС хотіла, щоб був їх секретар.

Якби я того хотів чи не хотів, маючи стільки голосів, ми б могли щось зробити. Може, й була якась пропозиція від “Голосу” комусь з тих, хто на засіданні вирішував, що і як.

– А Дубіля (Валерій Дубіль, нардеп від “Батьківщини” – УП) ви хотіли в заступники?

Ні. Я хотів, щоб усі заступники були від “Слуги народу”. Розумію, що це неможливо, але так було б зручніше, легше.

Але на нинішній день можу сказати, що ми з Олею сьогодні працюємо більше, ніж зі “Слугою народу”. Бо правки до закону “Про публічні закупівлі” писали разом. Компроміс ми з нею навчились знаходити.

Більше скажу. По МОЗу ми з нею теж спілкуємося і домовились, що в цій ситуації відходимо взагалі, це не комітет, хай МОЗ сам розбирається. В комітеті заступник, якщо не перший заступник, настільки нічого не міняє…

– У публічному просторі дивно бачити там пана Дубіля, чиїм помічником є Дмитро Підтуркін, який був при Богатирьовій.

Це питання задайте Юлії Володимирівні і фракції “Батьківщина”, чому вони делегували пана Дубіля в цей комітет, чому вони на погоджувальних радах домовились, що він буде заступником, а про помічника питайте пана Дубіля.

У мене є законні підстави не пустити Дубіля в комітет чи заборонити йому брати в помічники пана Підтуркіна?

– У вас є більшість.

Але більшість не голосує за помічників. Є речі, про які фракція домовилась. Я в тому участі не приймав.

– З ким ви радитесь у питаннях медицини і кому довіряєте?

Олександр Квіташвілі, Зоряна Скалецька, Максим Перебийніс, Оксана Дмитрієва. Раджусь з Андрієм Гуком, іноді з Цимбалюком, Оксаною Мусенко. Це по медичних питаннях.

Радився Ковтонюком, щоб зняти це протистояння. Ми були разом на ефірі і не побилися, це стосовно того, вороги ми чи ні.

– Враховуючи, що зараз виконавча і законодавча влади в нас – єдина команда…

Воно для мене як свято якесь, бо останні 5 років я бачив трошки інше.

– У цій команді за ким останнє слово у стратегічних питаннях по медицині? Є центр прийняття рішень, який збиратиметься?

У нас є монобільшість, тому коли рішення приймається, воно приймається трьома гілками влади: Верховна Рада, президент і уряд. Це дуже корисно, бо потім ніхто з цих трьох не може сказати: “А це не ми, це “Батьківщина”, бо це їхня квота”.

Якби такого не було, не думаю, що я б погодився очолити комітет.

– Щоб прийняти важливе стратегічне рішення, хто буде збиратися за столом?

Представники комітету, Верховної Ради, МОЗ і, скоріш за все, прем’єр Гончарук, і Офіс президента, і якщо це глобальне рішення, то президент.

– Чи є якісь перші дедлайни, по яких дивитимуться перші результати команди? По МОЗу, наприклад.

100 днів, як і всюди. Для МОЗ це дуже мало, але 100 днів, так 100 днів.

– Ок, а які KPI ефективності роботи?

Наш прем’єр дуже любить KPI ставити. Дуже фахово до того відноситься. В МОЗ є прапорці, по яких вони працюють.

Якщо ми приймемо програму дій уряду, це і є відлік часу для МОЗ, для всього уряду. Якщо уряд цю програму прийняв, значить, і відповідати від буде за всю програму.

– Які прапорці стоять в Зоряни як в міністра? Що вона має виконати?

Стоїть один прапорець доступна високоякісна медична допомога для всіх верств населення.

– Але ж цей прапорець не виміряєш за 100 днів.

Є речі, які має міністерство зробити дуже швидко. Наприклад, проблеми з фінансуванням, забезпечення ліками, початок роботи реформи вторинної ланки.

Ми всі закупівлі маємо почати проводити через державну закупівельну агенцію. Я спілкувався на минулому тижні з Арсеном. Навіть не очікував, що будуть такі враження про цю людину. Це до того, чи має стара команда піти, чи ні. Якщо людина фахова…

І ще один великий KPI, на якому наполягає і Федоров, і Дубілет (Михайло Федоров та Дмитро Дубілет, відповідають у нинішній владній команді за цифрову трансформацію України – УП), і Гончарук і президент це eHealth. А без нього реформа буде важко далі йти.

ПРО АУДИТ МЕДИЦИНИ

– Поговорімо про аудит.

– Аудит так аудит, я підтримую це, і комітет своїми рішеннями постійно підтримує МОЗ. По Інституту раку МОЗ нас почув і аудит розпочався.

Якщо вам цікава моя думка, не то, що вам хтось розповідає, а моя особиста, що я мав на увазі про “аудит”. В мене немає бажання робити полювання на відьом.

Щоб працювали нормально, без помилок, друга і третя ланка медичної допомоги (поліклініки, лікарні – УП), ми маємо провести аудит лікарняних закладів, які мають цю допомогу надавати.

В нас є дуже великі розбіжності між київською лікарнею і лікарнею, наприклад, в Малині. Вони дуже різні.

Ми не можемо прийняти планку по найвищому рівні, бо в нас тоді лікарі валом будуть поза законом. Маємо знати, яку базу маємо, щоб на тій базі робити розрахунки і все інше.

І в стратегічній програмі до 2030 року, яку ми плануємо прийняти, записати, що стандартам, умовно, київської лікарі, за два роки має відповідати Малинівська.

Я обіцяв аудит системи охорони здоров’я, де МОЗ є однією з підрозділів системи охорони здоров’я України.

Я не силове відомство, не СБУ, не МВС, в моєму розумінні – людини, яка довго знається на фінансових речах, для мене перевірка – це аудит матеріально-технічної бази. Коли я заходжу в якийсь бізнес, там не обійтись без аудиту, бо я не знаю, куди заходжу. Так само в цьому сенсі я розповідав.

 Михайло Радуцький. Фото Ельдара Сарахмана

Але ще є друга річ. Коли ми вводимо вторинну чи третинну ланку допомоги, щоб правильно розрахувати тарифи, маємо знати, що увійде в гарантований пакет і чи всі лікарні країни готові до того пакету.

Оце моє бачення аудиту.

Якщо ви питаєте про аудит, щоб догнати когось – це не до мене. Є СБУ, НАБУ, ДБР…

– Коли ви прийшли в парламент, спочатку мова йшла про аудит в МОЗ періоду Уляни Супрун.

– Ні, з 2011 по 2019.

– Це вже пізніше було.

– Ні.

– В мене є скрін вашого поста, де спочатку вказаний 2016 рік, а потім виправлено на 2011.

– В нас є два рішення, і вони одностайно проголосовані: 2011-2015 і 2016-2019. Можу показати документ.

Я точно знаю, за що відповідаю. Не було рішення комітету про аудит тільки Уляни Супрун.

Уляна Супрун така сама, як Квіташвілі, Мусій, Богатирьова, Скалецька (очільники МОЗ різних років – УП).  Це державні службовці. Тому це не аудит Уляни Супрун.

– Ще раз – у вашому дописі на Facebook спочатку був 2016 рік, потім виправлений на 2011.

– Виправлений, і я за це вдячний Паші Ковтонюку (був заступником міністра за каденції Уляни Супрун – УП), бо він помітив цю помилку.

– Тобто це виключно технічна помилка?

– Виключно технічна. Бо всі запитання були про Супрун, тому з’явилось 2016. Я написав (в коментарях – УП): “Паш, треба бути чесним, аудит з 2011”. Він каже: приймаю, виправлю, але в тебе теж так було написано.

– Коли ми говоримо про аудит, про що конкретно мова?

– Про діяльність МОЗ по виконанню законів України, виконання програм України, які відбувалися з 2011 по 2019 рік. Це стосується постанов уряду, освіти, закупівель в тому числі. Всього.

“У дані департаментів ніколи в житті не повірю”

Так, в них (у МОЗ – УП) було дійсно дуже багато аудитів. Здається, більше 15 з 2015 року. Але вони були направлені, наскільки відомо з публічної площини, тільки на міжнародні закупівлі.

Мене міжнародні закупівлі хвилюють не більше і не менше, ніж освітні програми, ліцензування лікарів, ціноутворення, протоколів, розрахунків… Все цікавить. Аудит держ.закупівель – маленька частинка по МОЗ.

Міжнародні закупівлі, публічні закупівлі – одне з найкращих управлінських рішень пані Супрун. Бо вона від МОЗ це забрала в окрему структуру (йдеться про створення ДП “Медичні закупівлі України” – УП).

Я казав це ще Яценюку. Півгодини вмовляв Яценюка забрати від МОЗ закупівлі, щоб вони займались медициною, а не іншими речами і не буде скандалів, пов’язаних з закупівлями.

Я був одним з ініціаторів в 2015 році (віддати закупівлі ліків міжнародним організаціями – УП). Забрати закупівлі з-під МОЗ було ще пропозицією Квіташвілі (Олександр Квіташвілі, міністр охорони здоров’я України з 2 грудня 2014 року по 14 квітня 2016 року, – УП).

– Хто проводитиме аудит і в які терміни?

– За законом, є терміни проведення. Ми зверталися до Рахункової палати та Держаудитслужби. Кого ще вони долучать…

Якби були гроші, я хотів би, щоб це робив Deloitte чи Ernst & Young. Але бюджетних коштів на більше сьогодні не вистачає.

Будемо робити власними силами: Рахункової палати та Держаудитслужби. Якщо там виявиться щось погане, долучаться інші.

Є терміни, коли цей аудит почнеться? 8 чи 9 років величезний термін.

– Я розумію, що це не 5 хвилин. Але якісь речі вони вже перевіряли, не будуть же вони по новій перевіряти те, що вже перевірили. Я так думаю.

Наскільки я знаю, в нас ще немає офіційної відповіді від цих служб, як вони мають провести цей аудит. Але думаю, вони теж розуміють, що це треба не через 2 роки.

Вважаю, що проведення такої перевірки для всіх людей – які були, які прийшли – це дуже важливо. Бо це дасть можливість більше ніколи не повертатись до будь-яких звинувачень, що “попередники винні”, чи “всі вони гарні, а ми погані”.

Якби це мене стосувалось, я був би задоволений, бо після того я б на всі статті показував “аудит”.

Кожен хоче почути те, що хоче. Хтось хоче думати, що аудит – це знайти щось на Супрун. Хтось – на Богатирьову. А якби я йшов на міністра, ніколи в житті не погодився б, не отримавши гарантії, що не буде все перевірено до дня, коли я стану міністром.

А потім вже хай перевіряють те, за що я маю відповідати.

Бо є ж багато перехідних речей. Якщо постанова була підписана в 2015 році, а я, міністр, який тепер прийшов, маю її виконувати у 2019-му…

Коли ви говорите про аудит матеріально-технічної бази, я наведу вам цитату Уляни Супрун з інтерв’ю нам, що такий аудит вони вже два роки роблять зі Світовим банком.

– Це не той аудит. Я вважаю, що не той. Бо клініка “Борис” теж проходила аудит, який проводила НСЗУ перед тим, як підписати угоду.

Я вважаю, що це не дає 100% картину. Чому? Бо це декларативний аудит. Є перелік питань, на які людина, яка хоче підписати договір з НСЗУ, має відповісти.

Це кажу не по чутках, а як людина, яка це робила. Ми отримали перелік питань, на них відповіли, НСЗУ це декларативно погодила, і якщо під час перевірки щось буде не так, вони мають право розірвати угоду.

Це ж теж департаменти МОЗ в ході аудиту просто можуть надіслати дані в центр якісь і…

– Ні. Зі мною таке не пройшло б, бо в 2014-2015 році я працював заступником голови КМДА. Коли я прийшов, перше, що я зробив – доручення про аудит.

До мене прийшов голова департаменту охорони здоров’я і казав, що не треба нічого робити, зараз ми вам все дамо.

Пам’ятаєте фільм, де гарно показано радянський аудит. Заходить: “Петровна, стілець 28-38-99, записуй”. Оце паспорт лікарні, яка існує на нинішній день.

Тому у дані департаментів ніколи в житті не повірю.

“Я вважаю, що якщо йде нова команда, то має йти нова команда по всіх напрямках”

В моєму розумінні такий аудит – домовленість з донорами. У нас є багато міжнародних організацій, які багато допомагають Україні. Ми хочемо, щоб це робила якась компанія з першої п’ятірки. Не з державних коштів.

Ведемо розмови з донорами, щоб нам, як країні, допомогли. Це я вам кажу вже не як голова комітету, а як радник президента.

Не щоб перевірити, хто вкрав/не вкрав, а щоб клінічні настанови, стандарти якості, без яких не можна правильно порахувати тариф, були зроблені на реальних базах.

Є конкретні домовленості чи це на рівні розмов?

– Ведемо перемовини з 4 донорськими організаціями. Я чомусь вважаю, що вони нам допоможуть.

Ви плануєте цей аудит на 2020 рік, 2019-й?

– Як Разумков каже: “Ми працюємо в турборежимі, в нас нема часу на 2020 рік”. Тільки домовимось – відразу почнем.

BRDO, Deloitte, Ernst & Young… Технічно вони це можуть зробити швидко. Але це питання недешеве.

ПРО УЛЯНУ СУПРУН

Ви б хотіли, щоб Уляна Супрун залишилася на посаді міністра?

– Ні.

Чому?

– Я вважаю, що якщо йде нова команда, то має йти нова команда по всіх напрямках.

Але ж Маркарова лишилася (міністр фінансів УП), Аваков лишився.

– Оксана була не тільки при Гройсмані. Оксана суто фахова людина й по Оксані не було розділення суспільства.

Аваков?

– Я вважаю, що завдяки Авакову в Україні не почалось дуже багато поганих речей під час виборів. Не кажу, що він святий. По Авакову в нас суперечки на фракції були дуже великі.

Але в кожного депутата є своя думка з цього приводу. Якщо дозволите, я свою думку не буду висловлювати.

Я об’їхав всю країну на виборах і чув, що суспільство в нас поділене. Поділене і в охороні здоров’я. Але не тому, що Уляна погана, а тому що комунікативно МОЗ програвав.

Мало того, Раімов зараз мене чує (Дмитро Раімов, радник нинішньої очільниці МОЗ Зоряни Скалецької – УП), я вважаю, що комунікативно нинішня команда теж вже програє і я це бачу.

Міністерство охорони здоров`я зараз знаходиться під активним тиском громадськості. МОЗ має вивчити уроки Супрун, як не втратити комунікацію з громадськістю, з професійною спільнотою, з урядом, з парламентом, з усіма профільними громадськими об’єднаннями. Це першочергове завдання Раімова.

Що було в тієї команди? Вони спілкувалися тільки з тими, хто їм аплодував. Вони не спілкувалися з тими, хто їм намагався висказати свою думку чи критикувати. Це комунікативний програш.

Не пам’ятаю, десь ми були на передвиборчій зустрічі. Львів чи Херсон… Зібрали там лікарську спільноту, ми довго спілкувались, я їм розповідав і вони кажуть: “О, та це ж клас!”. Кажу: “Хочете посміятись?”. – “Хочемо”. – “А вам тільки що розповів усе те, що три роки робила Уляна Супрун”. Це щоб розуміти, що відбувалось.

Уляна Супрун пішла не тому, що вона погана, а тому… Президент ішов на вибори, він приділяв медицині дуже багато уваги. Пам’ятаєте навіть вислови деякі…

Перепалка була між Володимиром Зеленським та Уляною Супрун.

– Була. Коли президент ішов на вибори, він обіцяв перезавантаження. Щось вчасно, щось ні. Я погоджуюсь, що має бути перезавантажене політичне керівництво МОЗ.

Що стосується виконавців – директоратів і так далі. Якщо люди готові працювати, то це не політичні люди, а виконавці, і міністр має прийняти рішення: ефективні ці люди, готові чи ні працювати в її команді.

Це точно не політичне рішення.

Воно точно не має стосуватись президента, прем’єр-міністра, Верховної Ради чи комітету Верховної Ради.

Уявляєте така ж історія з секретаріатом комітету? Я вважаю, що ця людина не підходить. Це виконавці.

Хто?

– Оцей Вася Пупкін.

Який що?

– Який не хоче працювати.

Якщо кажуть: “Робимо відкат”, перестаємо фінансувати за послугу і починаємо фінансувати ліжко-день. Це глобальна зміна, не дай Боже, щоб таке хтось вголос сказав, бо я перший піду палатку під МОЗ ставити.

Але якщо люди кажуть, це в тому числі з ваших публікацій, що треба всі доручення отримувати письмово і реагувати на них письмово – це стиль. Він не впливає ні на порушення закону по закупівлях, ні на відкат від реформи.

Я керівник, мені довірили керувати. Я ж не порушую закон, коли даю письмове доручення.

Я правильно вас зрозуміла: головна ваша претензія до МОЗ те, що вони недокомунікували те, що роблять?

– Ні. Були системні прорахунки. Вони це визнають.

 “Влітку мала запрацювати друга ланка. Не запрацювала. Це прорахунок? Прорахунок”

2 ночі я сидів у бюджетному комітеті, намагаючись перекинути кошти з однієї програми на іншу 1 млрд грн.

Бо інакше була б ситуація, що 1 жовтня в НСЗУ не було б грошей по “первинці”. Це прорахунок? Прорахунок.

Влітку мала запрацювати друга ланка. Не запрацювала. Це прорахунок? Прорахунок.

Я не чиновник, який каже, чому воно не запрацювало, але якщо ви вже взяли на себе…

Ми вже прийняли закон про трансплантацію. Згадайте, скільки Супрун за той закон билася. Він не працює.

Там ніби треба вносити зміни до закону.

– Не треба. Там треба виконати те, за що МОЗ заплатив гроші, але що ще не зроблено.

Наприклад, реєстр донорів. Можу помилятися. У нас теж є довідка СБУ про 26 млн гривень. Чому реєстру нема – не знаю. Це привід для аудиту? Привід. Якщо гроші вкрали, СБУ має розбиратися.

Глобальних речей я не бачу. Але я чекаю аудиту. Є речі, які я, як управлінець і людина, яка 28 років займався охороною здоров’я, бачу помилками.

Комунікація – це не до техніки, це політичне. Бо той антирейтинг, який отримав Петро Олексійович і Володимир Борисович (мова про Порошенко і Гройсмана – УП), він і від МОЗ також ішов.

Ви ж не будете сперечатись, що не 100% суспільства підтримували Уляну чи Зеленського. У нас різне суспільство.

Думаю, уряд, в якому працювала Уляна, якщо він набрав менше ніж 3%, то це не може бути що це тільки Гройсман винен.

Ви сказали цікаву фразу: якби не було конфлікту комітету з Уляною…

– То можна було б зробити набагато більше. І я не відмовлюсь від своїх слів.

Наскільки мені відомо з власних джерел, якраз Уляну на цю посаду пропонувала Ольга Богомолець (колишня голова комітету Верховної Ради з охорони здоров’я – УП). Я це чув від багатьох людей. Що в них відбулося після того – я не знаю.

Як ти пропонуєш людину, а потім з нею воюєш?

Хтось з цих двох мав піти. Або той, кого пропонували і хто не виконала обіцянки, або та, якщо пропонувала і помилилась, що це погана кандидатура – встань і піди. Я Олі казав це в очі.

Не кажу про інших кандидатів, були різні сили. З Олею розмовляли. В 2014 році я писав, що Богомолець має бути міністром після Майдану. Сьогодні я б такого не написав.

Чому?

– Бо я бачив останні 4 роки, що відбувалось в країні. Я не звинувачую Олю, але деякі речі були суто популістичні. Вона ж тільки голова комітету, може, вона була в меншості і ті люди, які хотіли популістичні речі, Оля їх не підтримувала.

ПРО МЕДИЧНЕ СТРАХУВАННЯ

Ідучи на вибори, ви обіцяли загальне медичне страхування. Але наразі незрозуміло, що ви в це вкладаєте.

– За 49 статтею Конституції ми хочемо, щоб кожна людина мала доступ до якісної, доступної, високотехнологічної медичної допомоги.

Загальнообов’язкове медичне страхування – це не про медицину, а про фінансовий інструмент.

Загальнообов’язкове медичне страхування – це не про медицину, а про фінансовий інструмент

Ми вважаємо, що система виплати коштів, прототипом чого є закон “Про державні фінансові гарантії”,  це повністю скопійована система Великої Британії.

Ми розуміємо, що в нас є дві біди:

1) Багато зарплати в тіні;

2) Більше 60% людей живуть за межею бідності

Це головні речі, через які ми не можемо взяти і сказати: “Все, ми запроваджуємо загальнообов’язкове медичне страхування”.

Дуже зважено до цього відносимось. І оці 62 президентських закони, які зараз голосуються, там 5-6 законів вплинуть на те, що ми швидко введено загальнообов’язкове медичне страхування.

Поясніть.

– Наприклад, закон про ФОП. Сьогодні деякі ФОПи використовуються для обналу, щоб потім у конверті заплатити.

Коли говоримо про страхування, то мова зараз не йде про підняття податків.

Держбюджет на медицину – з загальних податків збираються кошти і частина ділиться на армію, на інше. Чим більше грошей в тіні – тим менший ми маємо бюджет. Там ще є криміналізація, декриміналізація деяких речей, боротьба з контрабандою… Тому ці законопроекти дозволять швидко наповнити державний бюджет.

Ми кажемо, що бідна країна, а як побачиш… все гаразд в деяких.

Без грошей запровадити загальнообов’язкове медичне страхування неможливо. Це фікція.

Про перший закон з цього приводу я чув ще в 1999 чи 2000 році. 4 законопроекти вже були по страхуванню. Але, слава Богу, що їх немає. Бо вони не спрацювали б.

Тому сьогодні НСЗУ – прототип тієї державної страховки, і тут ми з Супрун кажемо на одній мові. Так, мені більше подобається система Бісмарка, їй – Беверіджа.

Мені деякі джерела закидають, що я хочу ринок приватних страхових. Я нічого поганого в будь-якому ринку не бачу.

Якщо людина має можливість докупити собі до державної страховки приватну, то що в тому поганого?

В Ізраїлі так є. Але є державна страхова, яка має застрахувати кожного громадянина країни. Але якщо наша платня дозволяє докупити привілеї, наприклад, академік Фомін точно кращий, ніж хірург в районній лікарні… Вони ж мають по різному коштувати?

Чи 4-місна палата чи 1-місна?

Якщо я хочу щось зверху до того, за що мені оплатила держава, купую ще й приватну страховку.

Тобто по факту ми говоримо про те, що ви все одно продовжуєте те, що й так було закладено в плані?

Бо, за планом НСЗУ, з 2020 року послуги, які не входитимуть в гарантований пакет, будуть платними.

– Ні. Там трошки не так. Ми кажемо, що НСЗУ – це фінансовий механізм сплати за послугу згідно закону про фінансові гарантії. Що буде платним – добре запитання, мені треба підготуватися.

Я маю на увазі, що…

– Дивіться, я визнаю, може, некрасиво з мого боку, що не можу відповісти вам на це питання саме зараз, проте воно потребує доопрацювання і обговорення..

Я веду до того, що те, що ви розповідаєте, започаткувала команда Уляни і почала втілювати останні три роки.

– Ми почали з того, що все, що гарного зробила Супрун, ми не знешкоджуємо, ми продовжуємо.

Ми виправляємо помилки, які ми побачимо, чи недоліки. І робимо тільки ще більше, ніж вона встигла зробити.

Тоді в мене питання, коли ви йшли і говорили про медичне страхування…

– НСЗУ – прототип, але ще не страхова компанія. Не принципово, державна чи ні. Страхова компанія – інша фінансова модель обліку і всього іншого.

А НСЗУ сьогодні –  це бухгалтерія. Ви зробили послугу, і вам по рахунку заплатили. Це не зовсім страховка.

Страховка – не дай Бог, щось сталось з машиною на 5 тисяч, а страховка у вас коштувала 100 євро. Все одно ушкодження за 5 тисяч вам відремонтують. Трошки інший механізм.

Коли пан Зеленський ішов до влади, він обіцяв страхову медицину за два роки. Встигнете?

– Комітет зараз розробляє закон про загальнообов’язкове медичне страхування. Ми маємо прийняти цей закон, але це точно не в пакеті “до кінця року”.

Це дуже важкий закон, там дуже багато чого треба вивчити. Але ми його приймемо.

Інше питання – з якої дати чи року він почне працювати. Відповідь на це питання точно не сьогодні.

Думаю, 2 роки малось на увазі, що за 2 роки цей закон буде імплементований і почне працювати. Зараз є багато чинників, які заважають працювати світовій медицині. Це слабка економіка, без неї нічого працювати не буде, як би ми не хотіли.

Але президент про все каже, що два роки про все.

Як буде поєднуватись чинний закон про державні фінансові гарантії та майбутній закон про медичне страхування?

– Вони не можуть працювати разом. Воно буде все об’єднане. Закон про фінансові гарантії перехідний, і Супрун про це казала.

НСЗУ – перехідна річ. Це структура, зроблена для того, щоб забрати з МОЗ невластиві функції.

Після всіх перетворень МОЗ має залишити лише ідеологічну та контролюючу функцію. Все. Закупівлі не мають мати до МОЗ ніякого стосунку.

У США керівники клінік у Google шукають прізвище міністра. Керівник МОЗу – людина, нецікава в повсякденному житті США.

Але в США є контора як CDC (Centers for Disease Control and Prevention – УП), в нас цього нема.

Чув від Супрун, що має бути, але поки цього не бачимо. Ведемо багато зустрічей з представниками CDC британського і європейського, щоб вони нам допомогли в наш Центр громадського контролю це додати.

І епідемічний контроль. 100% я проти СЕС, можете написати в заголовку. І Голубовська, на скільки мені відомо, не для того, щоб СЕС був. І вона про це говорить. Я готовий підписатись під цим.

І навіть будь-який аналог СЕС ви проти?

– Так, я за CDC.

Але що відбулось в 2014 році. Те, що ліквідували дозволи, які видає СЕС – аплодую, ліквідували корупційні складові. Але не передали функції СЕС по епідемічній безпеці.

Місто Київ. Бачимо статистику, що є загроза епідемії грипу. Раніше був головний санітарний лікар України, який своїм підписом мав право видати наказ і оголосити епідемію. І місто одразу починало боротися з цією епідемією.

Що маємо на сьогодні? Щоб оголосити в Києві епідемію, Держспоживнагляд пише листа до заступника київського міського голови, який має зібрати комісію з надзвичайних станів. Вона має зібратися, а це все час, і вона має проголосувати, що треба вводити епідемію. Це втрачання часу.

Тому я хочу CDC, який має працювати в рамках Центру громадського здоров’я.

 

 

 

 

 

Розмовляла Ірина Андрейців

 

 

 

 

 

Джерело: Українська правда

Залишити коментар

Filed under "2014-2020"

Напишіть відгук

Please log in using one of these methods to post your comment:

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s