Президент Петро Порошенко відхрещується від корупції, вимагає розібратися з Медведчуком і кається в помилках

11 квітня 2019 р.

Президентські вибори підходять до свого завершення – 21 березня відбудеться другий тур голосування. За тиждень до цієї дати ми розпитали чинного главу держави Петра Порошенка про корупцію в країні, його помилки на своєму посту, перші кроки в разі переобрання і багато іншого.

 

Публікуємо повну версію розмови головного редактора Радіо НВ Валерія Калниша з президентом.

Валерій Калниш: — Пане Порошенко, до другого туру вийшли Володимир Зеленський та ви – я хотів би почати саме з результатів першого туру: ви зрозуміли для себе, чому набрали лише 16% голосів?

Петро Порошенко: — “Лише 16%”, “аж 16%” – я зрозумів для себе, по-перше, що результати свідчать про те, що на президентських виборах у першому турі є два переможці (це перше, це не основне). Друга позиція: й ті, хто набрав результати найбільші, й ті, хто є другим – це, якщо мені не зраджує пам’ять, є найнижчі результати, які будь-хто набирав на президентських виборах. І третя позиція, я про це вже говорив декілька разів і не збирався це повторювати, але якщо така позиція, я готовий повторити: це дуже потужний сигнал владі про те, що ситуація потребує кардинально рішучих змін, і рішучі зміни мають полягати в тому, що треба терміново відновлювати довіру.

Чи не є це саме показовим ставленням до вас, як до президента, і до всієї влади взагалі? Ви почали казати про рівень довіри.

— Це є показовим ставленням до мене, як до президента, і до влади взагалі. З одного боку, я точно не знімаю з себе відповідальності, не збираюся ховатися від відповідальності, і саме тому у нас зараз має бути абсолютно чесна розмова з суспільством. Якщо треба дати урок Порошенку – Порошенко цей урок отримав і рішуче налаштований на зміни. Якщо треба дати урок владі – влада (принаймні ті, хто сьогодні відкритий до комунікації з суспільством) теж цю ситуацію почула.

І я ще раз наголошую, що ці п’ять років, що були, є, можливо, найважливішими і найважчими роками в моєму житті. Безумовно, було й багато успіхів, але не помічати того незадоволення, яке є на сьогодні в суспільстві, точно не можна.

 

Ви сказали про чесність: під час президентської кампанії з’явилося декілька резонансних розслідувань журналістів – зокрема, розслідування по Укроборонпрому, фільм-розслідування П. дав добро про ймовірну причетність високопосадовців до схем виведення сотень мільйонів гривень із обленерго, контрольний пакет акцій яких знаходився у держави…

— З Нацбанку, з Привату – з усіх.

 

У мене просте запитання: чи були ви причетні за ці роки до будь-яких корупційних схем? Чи можете ви сказати, що ваше сумління в цьому питанні чисте?

— Я наголошую, що до жодних корупційних схем президент Петро Порошенко не був причетний, я це стверджую і наголошую. Мені не було відомо ні про які корупційні схеми, і я з абсолютно чистим сумлінням сьогодні вам це кажу і чесно дивлюся в очі, зокрема правоохоронним органам. Це була моя тверда політика впродовж п’яти років: якщо людина винна, бігти треба не на телевізійні шоу і чекати потрібно не дати виборів, а треба йти в будь-який правоохоронний орган. Зокрема, в ті, які абсолютно ніяк не залежать від президента: НАБУ, Спеціалізована антикорупційна прокуратура, Державне бюро розслідувань, Міністерство внутрішніх справ, яке на сьогодні також намагається продемонструвати свою повну незалежність від президента, хоча воно весь час було незалежним. І навіть якщо би щось було, воно б “вилізло”.

Мене дивує позиція, коли розслідування, які йдуть по Укроборонпрому з 2016 року, – що ви чекали три роки!? Що вам ще було потрібно і чому справа не в суді? Це запитання до НАБУ, до САП, до всіх правоохоронних органів.

Якщо ми говоримо про справу, яка зараз презентується по енергетичному сектору – справа 2015 року! Чотири роки що ви шукали? Чому навмисно і свідомо відбувається витік із правоохоронних органів? І цей витік відбувається прямо за тиждень до виборів. І, безумовно, коли б цей витік не відбувся – чи за два тижні, чи за два роки, – я вимагаю, щоби в нас було абсолютно неупереджене, прозоре розслідування, і про результати розслідування має бути проінформовано суспільство.

Фото: НВ

Я вважаю, що будь-яке розслідування, зокрема, наприклад, Укроборонпром – це удар по армії. Наголошую на цьому: це удар по сектору оборони і безпеки, це удар по сотням тисяч людей, які працюють в оборонній промисловості країни, працюють вдень і вночі.

І саме завдячуючи їхній праці у нас з’явилися дрони, у нас з’явилися ракети, засоби радіоелектронної боротьби, у нас з’явилася високоточна зброя і багато інших речей. Я твердо наголошую: за Конституцією України у нас звинувачення мають лунати не тільки і не стільки з екранів телебачення – це лише для того, щоби привернути увагу.

Тому я твердо наполягаю, що якщо в нас є будь-які підстави, які доведені правоохоронними органами, справа має негайно потрапити до суду, на суді має бути якомога більше журналістів, активістів, для того щоби були представлені і проаналізовані докази; суд прийме рішення, і незалежно від того, яку посаду [корупціонер] займає, як близько до якого керівника держави він би не знаходився, ця людина має обов’язково опинитися у в’язниці. А якщо ні – швидко, не треба три роки тягнути, не треба залишати, мовляв, “ми будемо шантажувати”, немає доказів – проінформуйте суспільство і вибачтесь.

На сьогодні я наголошую, що наша армія знаходиться під потужною інформаційною атакою. Я жодним чином не буду намагатися когось виправдати – більше того, моя реакція буде такою, що залежить від президентських повноважень, вони будуть звільнені. Вони мають зробити все необхідне для того, щоби була довіра.Що ми маємо забезпечити? Довіра народу до армії, довіра народу до оборонпрому. Що я зробив із цього приводу? По-перше, був призначений справжній герой, перший заступник командувача Сил спеціальних операцій, полковник Сергій Кривонос, який отримав усі повноваження від мене, це було моє прохання і його умови, щоби прозорість в оборонному секторі була відновлена.

Я наголошую, що до жодних корупційних схем президент Петро Порошенко не був причетний

Що зроблено лише за ці три тижні його перебування на посаді? Вчора уряд на моє прохання прийняв рішення, що всі без винятку – на детектор брехні, суспільство буде мати можливість знати результат. І якщо всі пройшли, всім були поставлені питання, а ті, хто провалив детектор брехні – будь ласка, на розслідування, за рішенням суду до в’язниці. Той, хто ні – є міжнародні технології, детектор брехні показує, що людина не причетна до корупції. Доки у вас немає заходів…

 

Можливо, розслідування йдуть два-три роки, тому що це фігуранти з вашого найближчого оточення?

— Очевидно. Будь-який керівник правоохоронного органу сьогодні має бути допитаний під відповідальність про дачу неправдивих показань, кримінальну відповідальність. Чи телефонував хоч раз президент (або від імені президента), хоч по одній справі зараз чи пізніше, для того щоби забезпечити якийсь спеціальний режим розслідування?

Я вам зараз кажу – запитайте в них; я вам зараз кажу, що по жодній справі. Ситник незалежна від президента фігура? Очевидно. Спеціалізована антикорупційна прокуратура – президент має вплив на неї? Точно ні. Так от хоч раз, хоч кому-небудь, хоч по одній справі телефонував? Я маю зараз покаятися: телефонував я Ситнику одразу ж після програми Бігуса, перед…

 

Він до вас приїхав?

— Я його бачив на засіданні Ради нацбезпеки, [звернувся] з одним проханням: винних – до в’язниці, негайно суспільство проінформуйте. І жодних інших прохань не робилось, я ні до кого не звертався. Але я наголошую, що зараз ми запустили тотальний аудит системи оборонпрому. Все ж виявиться – це робиться спільно з нашими міжнародними партнерами по НАТО. І на сьогодні уряд також прийняв рішення про фінансування цього аудиту. Йде повна перевірка Рахунковою палатою і Державною аудиторською службою, залучені громадські організації; хто бажає – прохання: беріть у цьому участь, безпрецедентний рівень прозорості. І коли ми говоримо “ви знаєте, а щось може бути” – давайте факти.

Фото: REUTERS/Valentyn Ogirenko

І я зі свого боку [заявляю]: немає людини, яка була би більше, ніж Петро Порошенко, зацікавлена в тому, щоб якомога швидше завершити розслідування, відправити винних до в’язниці, а хто невинний – зняти позиції. Тут мають бути люди, які користуються найбільшою довірою. Наголошую, що серед цих людей є полковник Кривонос.

 

Добре, поговоримо про вашу нову кадрову політику (в разі, якщо ви переоберетеся на посаду президента): ви сказали, що не буде призначено жодних бізнес-партнерів, жодних близьких людей до Петра Порошенка, я правильно цитую ваші слова?

— Ви ж це почули. Саме так і було.

 

Вибачте, але чому ця заява пролунала за два тижні до виборів, чому це рішення не було прийнято одразу?

— З 2014 року у нас був абсолютно прозорий конкурс для призначення на всі посади, було найнято хедхантингове агентство, яке залучило велику кількість іноземців. Але сьогодні не існує універсального рецепту, якою б мала бути процедура призначення. І серед іноземців були надзвичайно вдалі призначення.

Я хочу наголосити, що це і міністр фінансів Наталка Яресько, і міністр фінансів Оксана Маркарова, яка є українкою, вона тим не гірше іншої. В нас були і невдалі приклади щодо іноземців, які провалили роботу; [були] і випускники Гарварду, одні з яких проявили себе дуже добре, інші – ні. Звичайно, коли ти сьогодні маєш сформувати ті пропозиції, які залежать від президента з погляду виключно професійної компетенції – я на той день виходив саме з професійної компетенції. На сьогодні мій підхід буде іншим.

 

Яким саме?

— Перша позиція: це має бути довіра суспільства, бо основна помилка, яка була – це помилка у стратегічній комунікації. Я впевнений у професійних компетенціях тієї чи іншої людини, але дуже легко людині, яка призначена – особливо, маючи вороже ставлення олігархів, інтереси яких ти зачіпаєш, і доступ олігархів до певних телевізійних каналів, які інколи бувають дуже далекі від стандартів об’єктивності і балансу – займатися не тим, щоби демонструвати свої професійні компетентності, а захищатися від інколи абсолютно голослівних звинувачень.

Тому моя позиція, по-перше – має бути суспільна довіра. По-друге, має бути рівень компетенції і позиція щодо державної служби. І третє – це важлива антикорупційна складова. І на сьогодні це і є той урок, той досвід і повідомлення, які я почув як наслідок виборів.

 

Давайте поговоримо про майбутнє Криму та Донбасу. Я чув дуже багато ваших заяв з цього приводу – можливо, я не дуже уважно слухав, але я не почув якихось конкретних дій. Тому запитання таке: яких саме конкретних дій чекати від вас та вашої команди після виборів (якщо ви, звісно, переоберетесь) у відносинах із Росією, з питань Криму і Донбасу?

— Коли мене буде переобрано, в перший тиждень має пройти засідання саміту нормандського формату. Це абсолютно конкретно, просто воно забувається у зв’язку з тим, що Росія саботує і блокує проведення будь-яких переговорів щодо України.

Чому? Бо Путін прагне, молиться, очікує того, щоби [прийшов] будь-хто, аби не Порошенко. Тому що сьогодні, за ці п’ять років, ми продемонстрували ефективність дії нашої команди щодо захисту суверенітету, територіальної цілісності і незалежності держави, створення світової коаліції на підтримку України.

На нормандському саміті буде винесено декілька питань. Питання перше, яке має бути вирішено негайно: Росія не має жодних підстав далі затягувати утримання наших військовополонених. За це буде юридична відповідальність, яку понесе Російська Федерація. Є міжнародна конвенція, і російський суд не має жодної юрисдикції над українськими громадянами, українськими військовими. Акт нападу кваліфікується міжнародними юристами як акт військової агресії проти військових кораблів суверенної незалежної держави, це перше. Друга позиція: ми маємо негайно перейти до запровадження безпекового компоненту, реалізації Мінських домовленостей.

Фото: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi

Безпековий компонент – це винесення на засідання Ради безпеки Організації об’єднаних націй питання традиційних “блакитних шоломів”. Не треба винаходити ніяких способів, бо для некомпетентної людини, коли скажуть “блакитні шоломи”, вона ж не розрізняє, що таке миротворці, а що таке ескорт-служба для спостерігачів Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ.

Тож абсолютно традиційна миротворча місія, яка має виконати декілька завдань щодо створення безпекового середовища. Перше – це виведення з України всіх іноземних військ, як записано в Мінських домовленостях. Друге – це роззброєння незаконних збройних формувань для створення відповідної безпекової компоненти.

Третє – виведення за межі території України важкого озброєння і техніки. Все це виписано кров’ю, і у нас немає часу, щоби хтось зараз навчався на тих процесах, коли Україна кожного дня втрачає своїх героїв. Четверта позиція – це запровадження політичного компоненту і відновлення діяльності українських політичних сил.

Найважливіший компонент – це взяття під контроль неконтрольованої ділянки українсько-російського кордону, для того щоби не відбувалася інфільтрація через неконтрольовану ділянку кордону сил, які будуть руйнувати безпековий компонент. Вночі чи вдень мене розбуди – я знаю абсолютно чітко, що, де і коли має відбутися. Щодо Криму: на базі резолюції Генеральної асамблеї Організації об’єднаних націй нами створено українську платформу щодо деокупації Криму.

Компоненти цієї платформи – починаючи від скоординованих юридичних дій, притягнення до відповідальності країни-агресора за незаконну анексію в судах щодо захисту інвестицій, в судах щодо порушення прав і свобод громадян, в судах щодо порушення Конвенції про свободу мореплавства в Керченській протоці.

У нас на сьогодні 11 справ, які чітко скоординовані і по яких Росія повинна відповідати. І наголошую, що Росія робить “добру міну” при поганій грі, бо ціна, яку платить Росія внаслідок санкцій… Пам’ятаєте розмови, скільки мене звинувачували в тому, що санкції не є ефективними?Сьогодні абсолютно незалежне агентство Bloomberg сказало, що Росія втратила 150 мільярдів доларів, або 10% свого валового внутрішнього продукту, виключно через санкції, через професійні дії української влади (читай українського президента). Сьогодні додаткові видатки, які витрачає Росія на утримання окупаційного режиму в Криму і на Донбасі, складають приблизно більше чотирьох мільярдів доларів на рік, що в поточній ситуації для Росії є вже великим тягарем.

Окупація Криму була у першу чергу елементом внутрішньої політики Російської Федерації

 

І головний результат: ми ж розуміємо, що Крим був у першу чергу елементом внутрішньої політики Російської Федерації, коли перед президентськими виборами через окупацію Криму намагалися нагнати чинному президенту надзвичайно високий рейтинг (що, власне кажучи, і відбулося); і на сьогодні сприйняття росіянами окупації Криму вже кардинально змінюється – так само, як це відображається на рівні довіри до російського президента.

 

Пане президенте, кілька уточнюючих запитань стосовно того, що ви зараз сказали: по-перше, відомо, що нормандський формат цього року (як мінімум – минулого року) був заблокований і зустрічі не відбулися, – чому ви сподіваєтеся, що він зараз розблокується і Путін піде на перемовини?

Друге запитання: коли ви говорите про “блакитні шоломи” і про питання Ради безпеки, відомо, що Росія блокує будь-які рішення стосовно миротворців. На чому базується ваша впевненість у тому, що на цьому засіданні Ради безпеки буде прийнято позитивне рішення стосовно появи миротворців в Україні?

— Позиція перша, щодо роботи в рамках нормандського формату: насправді відбуваються постійні зустрічі, починаючи від рівня експертів, завершуючи дипломатичними радниками голів держав; починаючи від рівня безпекових едвайзерів [радників, – Ред.], закінчуючи міністрами закордонних справ.

Наголошую, що ключ від миру знаходиться не (як дехто думає через свою некомпетентність) в Україні – “достатньо просто припинити стріляти, і буде мир”. Україна не стріляла, Україна ні на кого не нападала і Україна не захоплювала чужі землі. До нас прийшли зі зброєю в руках, захопили наші землі і вбивають українців. Ви ще пропонуєте в цих умовах і боронити землю перестати, не дати можливості захищатися українським воїнам, відкривати вогонь у відповідь?

Ще раз кажу: сьогодні буде заплачено дуже високу ціну за некомпетентність. І Путін, коли чекав виборів, він дуже прагнув, що прийде слабкий кандидат у президенти, недосвідчений верховний головнокомандувач, для того щоби Росія і Путін мали можливість цим скористатися, для того щоби вийти з тієї пастки, в яку росіяни самі себе загнали.

Фото: Петро Порошенко via Facebook

Бо ціна, яку зараз платить Росія, я ще раз говорю – кожного місяця це мільярди доларів, які Росія просто фізично на сьогодні не здатна фінансувати, це беззмістовно. Україна продемонструвала, що вона вистояла, держава була збережена, армія була побудована, економіка була така, що забезпечувала ефективне функціонування держави.

І ситуація на сьогодні дає все більше і більше підстав для оптимізму, якщо ми не зробимо фатальну помилку. На сьогодні, будь ласка, ми маємо забезпечити зустріч у нормандському форматі, яка реалізує Мінські домовленості, бо не існує жодних інших домовленостей, на базі яких є можливість застосовувати санкції.

Коли ми говоримо про “блакитні шоломи”, є позиція всього світу, що “блакитні шоломи” мають бути традиційною місією з правом застосовувати силу. Сила застосовується щодо незаконних збройних формувань – таким чином ми забезпечуємо безпеку українців, які проживають на окупованій території, і вичавлюємо окупаційні війська. Це є концепція Петра Порошенка.

Хочу наголосити, що 2014 року її ніхто не приймав, 2015 року це була публічно озвучена позиція президента, яка сказала, що [західні партнери] беруть її для обговорення. І лише 2016-2017 років наші партнери, зокрема, Франція, Британія, Сполучені Штати Америки, інші члени Ради безпеки, підтримали позицію України і Росія знову залишилася в ізоляції.

Коли вони запропонували такий екзотичний, нікому не потрібний формат, де нібито миротворці є – для чого це Росії? Нібито вони є, але вони нікого не захищають, вони працюють з дев’ятої до шостої, коли виходять інспектори; ховаються інспектори – і тікають “блакитні шоломи”. Ми точно в цьому не зацікавлені.

 

Але що нам робити, якщо Росія заветує рішення Ради безпеки?

— Значить, будуть посилені санкції. І санкції будуть у дуже чутливих сферах.

 

Наприклад?

— Наприклад, фінансові, арешт активів найближчого оточення Путіна, заборона передачі в чутливих технологіях, які формують російську економіку. Російська економіка дуже інтегрована у світову, і якщо професійно підходити до питання, то з кожним місяцем, з кожним кварталом ціна російської окупації України має збільшуватися. Як це робити – я знаю.

І такі питання ставилися кожні півроку, 2014-2015 років мене питали: “Пане президенте, ви розумієте, що санкції не будуть продовжені?”. Я кажу: “Побачимо”. “Ви розумієте, що Росії буде дуже легко зруйнувати єдність Євросоюзу?”. Я кажу: “Побачимо”.

Але якщо прийдуть некомпетентні люди, санкції буде скасовано. Якщо вони зараз намагаються робити заяви про те, що вони будуть вести переговори з так званими лідерами так званих “ЛНР” і “ДНР”, до чого це призведе?

Ви даєте всьому світові сигнал, що російська контрпропаганда, російська фейкова війна [спрацювала] щодо того, що Росія тут ні до чого, Росія не є окупантом; ви виводите Росію за дужки і стверджуєте, що в Україні є громадянська війна і ми маємо домовитися з сепаратистами, які є просто “маппет-шоу” – маріонетками в руках своїх російських власників.

 

Пане президенте, я зауважу, що це позиція не тільки неназваних кандидатів, це і позиція Віктора Медведчука, який представляє Україну в якійсь іпостасі на Мінських перемовинах.

Він буквально заявив таке: “Я впевнений, що якщо ми реалізуємо можливості миру на Донбасі і припинимо бойові дії, в тому числі нашим планом-концепцією, – здається, його партії, – на який вже дали попередню згоду Донецьк, Луганськ і Москва, передбачені вільна економічна зона на цих неконтрольованих сьогодні територіях”.

У мене запитання: як представник України може видавати повністю протилежну позицію, ніж позиція президента? Чому Медведчук досі представляє Україну і бере якусь участь в якихось перемовинах?

— Я озвучив це декілька місяців тому і можу лише повторити: де-факто пан Медведчук представляє Російську Федерацію і пана Путіна. І мотивація, для чого це було, – бо це був єдиний канал зв’язку з паном Путіним, який виявився неефективним. Це аж зовсім не є компетенцією пана Медведчука – визначати, що і як робити Україні.

У нього була одна функція, і цією функцією було звільнення заручників, які знаходяться як у підвалах окупованих територій, так і у в’язницях Росії. Останній раз це відбулося у грудні 2017 року – назвати це ефективним точно не можна. Путін тримає [їх] – саме тому це називається “заручники”, – щоби він тримав заручниками Україну і українське керівництво на гачку – не вийде.

І якщо буде ще одна заява (а, може, й цього достатньо), я звертаюся до Служби безпеки України розглянути можливість доцільності подальшого використання пана Медведчука у форматі гуманітарної групи для звільнення заручників, якщо його функціонування є неефективним. Доповісти мені завтра.

Фото: REUTERS/Valentyn Ogirenko

Зараз ведуться перемовини не тільки по звільненню моряків – чи є якась надія на те, що ми побачимо українських полонених на батьківщині?

— Я дійсно зустрічався з батьками і українських військовополонених, і зустрічався з кримськими татарами, які представляють незаконно заарештованих кримських татар в Бахчисараї, в Сімферополі, в незаконно анексованому Криму. І моя тверда позиція, я чесно дивлячись в очі кажу, що до президентських виборів 21 квітня ми точно не чекаємо нічого.

Я чекаю перших позитивних новин одразу ж після зустрічі в нормандському форматі. Не існує жодної міжнародної зустрічі на найвищому рівні, де би я, як президент України, як верховний головнокомандувач, не піднімав би в якості питання першого пріоритету звільнення наших хлопців і дівчат.

 

Давайте трохи поговоримо про соціальні питання: ви заявили, що пріоритетом для вас буде боротьба з бідністю – як у межах своїх повноважень (тому що відомо, що президент не відповідає напряму за економічну політику) ви можете вплинути на зниження рівня бідності в Україні?

— Дуже важливо, що ви саме так поставили запитання, тому що, дійсно, президент у першу чергу відповідає за оборону і безпеку держави. Сьогодні те, що ситуація в Україні кардинально змінилася за останні п’ять років, очевидно.

Я вважаю, що зараз Україна має найсильнішу армію, найбільш підготовлену з погляду розвитку оборони. Президент відповідає за зовнішню політику – Україна на сьогодні має найбільший за всі роки існування авторитет, світову коаліцію. І третя позиція – це захист конституційних прав і свобод громадян.

На сьогодні, коли в Україні з’явилася можливість, коли результати реформ, починаючи від реформи економіки – різке підвищення інвестиційної привабливості, за п’ять років Україна просунулася з 153-го до 71-го місця, і ми рішуче продовжуємо цей рух угору й далі. З’явилися ресурси, які на сьогодні дають можливість подолати ще одну загрозу – бідність, яка створює реальні виклики національній безпеці.І коли ми говоримо, хто в першу чергу потребує цієї допомоги, це, безумовно, пенсіонери, тому що і випереджаюче зростання мінімальної заробітної плати, середньої заробітної плати при стабільному курсі долара впродовж останніх чотирьох років створило ситуацію, коли найбільш постраждалими виявилися пенсіонери.

Де-факто пан Медведчук представляє Російську Федерацію і пана Путіна

Саме тому в рамках проведення пенсійної реформи, в рамках співпраці з урядом було зроблено декілька важливих кроків, починаючи від компенсації, коли ті, хто отримують мінімальну пенсію, вже зараз отримали 2410 гривень кожен; отримали монетизацію субсидій, що створює унікальні можливості, поєднує і енергетичну безпеку, коли велика армія, сім мільйонів домогосподарств стає співбійцями у боротьбі за енергетичну незалежність держави.

І індексація пенсій – це робиться не “під вибори”, це для того, щоби кожен відчував себе захищеним, щоби кожного року пенсії зростали на показник, який має гарантовано значно перевищувати показник інфляції.

Але мова не йде про те, що лише таким чином подолати бідність, мова йде про те, що результатом реформ має бути економічне зростання, результатом економічного зростання однозначно має бути зростання добробуту людини. Кожен українець має на власній кишені відчути зростання цього добробуту.

І зараз ставляться абсолютно обґрунтовані запитання – “а чому ж 2014-2015 років цього не робили?”. Тому що 2014-2015 років кожна копійка платників податків йшла на укріплення обороноздатності держави.

Кожна копійка платників податків йшла, зокрема, і на запуск системи децентралізації, бо децентралізація сьогодні – це одна з найуспішніших реформ, яка передала владні повноваження (що всі знають), гроші (що всі знають) і відповідальність (що всі забувають). У нас сьогодні за все відповідає президент, і я від відповідальності абсолютно ніяк не викараскаюсь.

Але я хочу просто донести, що зараз створені всі необхідні умови, той фундамент, про який ми говорили, що це не просто армія, мова і віра (армія і мова як духовний фундамент, віра – як створення церкви – це є фундамент державності і державотворення), але й економічне підґрунтя, починаючи від державних закупівель, починаючи від ефективності і антикорупційного складу децентралізації, енергетичної реформи, реформи сектору освіти, науки та інших.

Ми створили всі умови для того, щоб у нас було випереджаюче зростання добробуту, саме цьому ми маємо приділити увагу в наступні п’ять років.

 

Якщо ми вже почали говорити про гроші: ті кадри, коли ви знімаєте з посади голови Дніпропетровської облдержадміністрації пана Ігоря Коломойського – здавалося, все між вами нормально, скажімо так. Ви не були друзями…

— У мене?

Фото: REUTERS/Gleb Garanich

Ні, ви не були друзями, якщо подивитися збоку…

— Я з Коломойським друзями?

 

— Збоку здавалося, – добре, президент знімає з посади голову ОДА. Але ви для себе знайшли відповідь, що такого відбулося між вами з Коломойським, що він підтримує вашого конкурента на президентських виборах, вимагає від держави два мільярди доларів компенсації за ПриватБанк, в інтерв’ю розповідає про те, що є якісь (чи були якісь) домовленості між вами? Що відбулося між вами і паном Коломойським?

— Я вперше чую, що навіть він каже, що в нас є якісь домовленості. Я думаю, що вся країна бачить, що в нас домовленостей немає і ніколи не було. Не я пана Коломойського призначав на цю посаду, але я його знімав. І знімав я його саме тому, що його діяльність наносила суттєву шкоду інтересам держави, інтересам суспільства, інтересам народу, в першу чергу – економічним інтересам.

І коли голова обласної державної адміністрації одночасно має розслідування і щодо захоплення контролю над державною компанією Укрнафта, де у держави більшість [акцій], і держава нічого з цього не отримує; коли ми бачимо захоплення 100% державного підприємства Укртранснафта, і приватні армії пана Коломойського намагаються вибивати державне керівництво, а президент сьогодні стовідсотково сконцентрований на війні і обороні держави, це є абсолютно неприйнятним.

У нас на сьогодні величезна кількість судів по ПриватБанку, причому левова частина знаходиться в нереформованих судах першої інстанції, бо коли Вища кваліфікаційна комісія суддів і Вища рада правосуддя була зайнята формуванням Антикорупційного суду, то, звичайно, перезавантаження судів першої ланки дуже затрималося.

На сьогодні вони де-факто є нереформованими, і, на жаль, там може відбуватися будь-що. В цих умовах я вважаю, що кожен громадянин України має знати, що ПриватБанк, який був націоналізований відповідно до рішення уряду і Національного банку… Причому я наголошую, що я це рішення підтримав, я не уникаю відповідальності.

У нас в цьому не було необхідності, але, коли була пропозиція розглянути це питання на Раді національної безпеки і оборони, я це підтримав. Ризики, які були сконцентровані, містилися більше як для 20 мільйонів громадян – уявіть собі, в якому би стані була Україна, якби 20 мільйонів громадян України позбавилися своїх внесків, вкладів, рахунків у ПриватБанку.

Це питання було і залишається питанням національної безпеки. І коли висновки міжнародної експертизи, висновки аудиту Національного банку, висновки всіх компетентних органів свідчили про те, що мова йде про збитки, яких держава зазнала – від 150 до 180 мільярдів лише на Приватбанку, – звичайно, що ми мали діяти ефективно.

Якщо ви допускаєте, що в цих умовах Петро Порошенко має налагодити стосунки [з Коломойським] через шантаж президента щодо так званої медійної атаки з боку каналу 1+1 – ніхто і ніколи президента шантажувати не буде. І нічого спільного з журналістикою діяльність цього каналу зараз точно не має.

 

Ви не вважаєте, що участь пана Зеленського, якого пов’язують з паном Коломойським, і є шантажуванням вас?

— Ні, я вважаю, що це питання національної безпеки, бо якщо ми говоримо про те, що пан Зеленський чи пан Коломойський приходять до влади і у нас на сьогодні створюються ризики і загрози повернення в той жах… Вже сьогодні відомі цифри, і мене не менш цікавить ефективність діяльності правоохоронних органів у частині Укроборонпрому, в частині розслідування енергетики, аж ніяк не менше вони цікавлять – я просто не можу втручатися у хід слідства, бо тоді скажуть, що є якась заангажованість.Я наголошую, що ніякої заангажованості немає, але я вважаю – сьогодні вперше про це скажу, – що я незадоволений ефективністю розслідування. Бо злочини відомі всій країні. Це не розслідування одного журналіста, це кожен відчув на собі, і ми три роки не можемо пред’явити звинувачення? Це свідчить або про заангажованість, або про неефективність правоохоронних органів.

Я наголошую: я твердо вірю в перемогу

 

Якщо так буде продовжуватися, я впевнений, що це теж потребує [дій], суспільство вимагає їх перезавантаження, і я вважаю, що суспільство має на це повне право. Саме тому так б’ється пан Коломойський, саме тому випущені всі “фаси” з погляду діяльності належних йому медійних компаній, нічого спільного з засобами масової інформації це не має.

Я хочу подякувати всім журналістам, які відповідним чином реагують на стандарти журналістики медіаімперії пана Коломойського – на жаль, це коли використовуються інструменти демократії для того, щоб атакувати саму демократію.

 

Пане президенте, ви припускаєте, що програєте у другому турі? І якщо це відбудеться, що ви будете робити?<

— Ви знаєте, одним із моїх улюблених віршів є вірш Ліни Костенко, він починається словами “Не припускай такої мислі, що Бог покаже нам неласку”. Я можу наголосити, дати вам рецепт як президент, який п’ять років є лідером держави, яка знаходиться у стані війни: якщо ти хочеш перемогти, ти маєш бути оптимістом. Ти маєш твердо – не показово, не перед камерами, – а твердо вірити в перемогу. Я наголошую: я твердо вірю в перемогу.

Я вмію визнавати помилки, бо не помиляється той, хто нічого не робить; я вмію дуже добре вивчати уроки, особливо ті, що хоче послати суспільство; я вмію змінюватися, бо якщо запитати, що змінилося в Україні за п’ять років, моя відповідь буде, що найбільше змінився сам Петро Порошенко. Але я твердо налаштований на перемогу, бо я знаю, яка ціна буде заплачена за поразку не Порошенком, а країною.

 

Пане президенте, я поважаю цей погляд, але дозвольте мені зауважити, що те, що змінився пан Петро Порошенко за ці п’ять років – не головне для країни.

— Я кажу, що найбільше змінилося, а не те, що головне чи не головне. Бо я з вами повністю згоден, у нас немає дискусії з цього приводу.

Фото: REUTERS/Francois Lenoir/File Photo

Якщо чесно підсумувати, поклавши руку на серце, ви можете сказати, що за п’ять років вашого президентства українці стали жити краще?

— Я можу сказати, що за п’ять років мого президентства Україна стала сильнішою, Україна точно оформилася як держава, Україна додала до своєї незалежності, Україна була збережена.

Чи є, що робити наступні п’ять років? Так, бо і боротьба з бідністю, і побудова європейської держави на тому фундаменті державності, який був збудований за п’ять років – я наголошую: я знаю як, я знаю що і я знаю коли треба робити.

І я впевнений, що після перемоги на цих президентських виборах ми точно пройдемо точку неповернення, після перемоги на цих президентських виборах європейські стандарти і демократії, і рівня життя, і безпеки будуть застосовані в Україні.

Я знаю точно, що ті досягнення, за які були заплачені такі великі жертви, точно будуть не дарма. І одночасно я знаю, що буде, якщо результат буде інший – я вважаю, що ризики будуть позамежні. Я вважаю, що насправді є загроза існуванню держави. Коли ви кажете, що буде так, що буде так, які будуть…

Я, як Петро Порошенко, буду докладати максимум зусиль і боротися за Україну на будь-якій посаді. Я нікому не дозволю знищити мою державу, я дуже її люблю, тут живуть мої діти, я маю фантастичну родину, яка мене дуже підтримує. Мій батько і моя мама молилися за це, і моя дружина, і мої діти. Я сьогодні маю величезну підтримку, коли я зустрічаюся з людьми, і я хочу наголосити – я точно їх не підведу.

 

Вибачте, я буду “на боці зла”…

— У вас не вийде.

 

Я спробую.

— Може, не треба?

 

Є такі “злі язики”, – що ви відповідаєте тим (можливо, в соцмережах; можливо, не при людях, а самому собі), хто каже, що Порошенко може повторити шлях Януковича у разі поразки на цих виборах?

— По-перше, я ніколи такого не чув. По-друге, я хочу сказати нашим – не шанованим мною – п’ятій колоні і інформаційній частині гібридної війни: не дочекаєтеся. Я ніколи не ховався, я все життя був в опозиції.

Я ніколи не ховався – ні 2002 року, коли ми вперше боролися за парламентські мандати на чолі блоку Наша Україна; ні 2004 року, – коли ми робили Помаранчеву революцію; ні 2013-2014 років. І для того, щоби досягнути цього рецепту, треба просто дуже любити свою державу.

І на фронті я під обстрілами був, і від куль не ховався, і під час масових акцій я можу ходити до людей. Ключова позиція – треба точно забезпечувати комунікацію, для того щоби відновити довіру людей. І щодо мене, яке найбільше завдання під час цієї кампанії – це не тільки виграти (це точно можна забезпечити), а відновити довіру людей.

І той факт, що я не Янукович – є оцінка ОБСЄ, всіх міжнародних спостерігачів, яких було більше 2,5 тисяч: це були найбільш чесні, найбільш прозорі, такі, що найбільш відповідають волевиявленню громадян, вибори в Україні, які організував президент Порошенко. Це моя відповідь тим, якою Україну бачить Порошенко.

 

 

 

Розмовляв Валерій Калниш

 

 

 

 

Джерело: Нові часи

Залишити коментар

Filed under "2014-2020", Порошенко Петро

Напишіть відгук

Please log in using one of these methods to post your comment:

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s