Донбас – місце, де розпадається ритуал. Сергій Лозниця про свою нову картину і війну на Сході

19 жовтня 2018 р.

18 жовтня в український прокат виходить кандидат на премію Оскар від України – фільм Донбас, демонструючий трагікомедійний погляд на ситуацію, яка склалася на сході країни. В рамках авторської програми На перспективу на Радіо НВ її ведуча Ілона Довгань поспілкувалася з режисером стрічки Сергієм Лозницею, який розповів про появу ідеї фільму, особливості конфлікту на Донбасі та мрії зняти комедію.

 

Про фільм Донбас

Коли почалися військові дії і захоплення території, це все супроводжувалося певними акціями, деякі з яких були зафіксовані різними людьми на відео, на мобільні телефони і так далі. Все це викладалося в інтернет, і коли це почало з’являтися, я дивився у величезній кількості, читав величезну кількість всього, що виходило з цього приводу, і стежив за всім цим. У якийсь момент я подумав, що це було б дуже-дуже цікаво – зробити на підставі цих аматорських відео картину, оскільки в цих аматорських відео проявилися певні речі, які мене вразили. Є деякі події, які просто настільки вражають, що потім уже неможливо звільнитися від цього враження, воно довго з вами ходить.

Сцена весілля дуже важлива для цієї картини, оскільки найголовніше, що відбувається на території, де розпадаються громадські структури – там розпадається ритуал. Ритуал – це ж дуже важливий елемент нашого життя, він організовує наше життя. І там відбувається цей розпад ритуалу. Це як свято непослуху, яке відбувається там свідомим чином. Всі намагаються цю межу перетнути, і весілля начебто, якщо дивитися навіть оригінал, теж трагіфарсове. Але в принципі це фарс, “трагі-” там немає. І хлопці теж намагаються: начебто весілля, а ніби й немає, як би і не серйозно, як би покричати.

Кадр з фільму Донбас надано компанією Arthouse Traffic

Найскладніша сцена – це сцена, в якій натовп б’є, знущається над прикутим до стовпа українським добровольцем. І коли ми цю сцену репетирували, ми не перекривали дорогу, це відбувалося поряд з проїжджою частиною. Раптом з протилежної смуги до нас різко під’їхала легкова машина, вискочив чоловічок невисокого зросту, міцненький, і моментально кинувся в бійку, почав захищати актора. Наскільки я йому був в цей момент вдячний… Це настільки зворушливо. З одного боку, його треба було зупиняти, а з іншого боку, я йому був так вдячний за це.

Український дубляж для цього фільму – це досить дивно. Почнемо з того, що всі чудово розуміють російську мову, ну прекрасно ж всі розуміють. Є субтитри, і існує така традиція – субтитрувати картини. Адже це не просто репліки, це звук, мелодика голосу. Я не проти того, щоб звучала будь-яка мова, в тому числі українська. Це ніяка не проблема, але справа в тому, що якщо говорити конкретно про цю картину, то для мене це дивно. І тим більше це дивно тому, що там, на тій території, про яку йдеться, розмовляють на тій мові, на якій я знімав. І ця мова абсолютно зрозуміла і доступна всім, хто тут живе.

Кадр з фільму Донбас надано компанією Arthouse Traffic

 

Про особливості конфлікту на сході України

Мене просто вражає, наскільки легко і швидко відбувається дегуманізація, і як взагалі в принципі таке можливо в наш час. Люди, які жили колись в одній країні, чому це раптом стало можливим: агресія, ненависть, жорстокість, байдужість, черствість, – звідки це все приходить?

У того, що там сталося, глибоке коріння. Це ж не просто так, раптом ні з того ні з сього там трапилося. Звичайно, це сталося не без допомоги “доброго” сусіда, це сталося при досить серйозній підготовці. Мені здається, що до такого необхідно готуватися, не випадково обрана саме ця територія для таких речей. Але у цього довге коріння, це весь наш радянський досвід, весь цей жах, людська трансформація, яка сталася, дегуманізація, аморалізація, тому що такі речі можливі тільки в середовищі, де мораль відсутня.

Гарантія незалежності країни – це люди, громадяни, які не згодні з будь-якою формою окупації.

Кадр з фільму Донбас надано компанією Arthouse Traffic

Якби була моя воля, то я в Брюсселі для нагадування поставив би великий телевізор і вивів туди стрім з онлайн-камери на лінії фронту, щоб усі пам’ятали, що там все-таки стріляють і йде війна.

Про кіно, яке потрібно знімати прямо зараз

Мені здається, що у мене є такий талант – я б з радістю знімав комедії; ось як Гайдай, з величезним задоволенням. Але мені здається, що перш за все необхідно робити фільми, які стосуються насущного, болючого; того, що слід осмислити і зрозуміти. Це розуміння для нас дуже важливо і може якось вплинути на наше подальше життя. Мені здається, що ось такі фільми потрібно знімати зараз. У всякому разі, я так для себе вирішив, оскільки після того, що сталося в XX столітті, якщо подивитися ретроспективно на ті ріки крові і трагедії, катастрофи, які сталися в різних місцях (я не ділю зараз на країни, кажу про весь пострадянський простір), то вони вимагають свого осмислення. У всякому разі, щоб потім цього не повторювати.

Обережно, трейлер фільму містить нецензурну лексику!

 

 

 

Розмовляла Ілона Довгань

 

 

Джерело: Нові часи

 

Залишити коментар

Filed under "2014-2020", Лозниця Сергій

Напишіть відгук

Please log in using one of these methods to post your comment:

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s