Солістка Віденської опери Зоряна Кушплер: Австрія – відкрита для модерну, але свої традиції свято оберігає

11 липня 2017 р.

Одна з найяскравіших музичних подій цього літа – новий неформатний фестиваль класичної музики LvivMozArt.

Він пройде у Львові з 18 по 25 серпня і об’єднає академічну музику з перформансом, інсталяцією, віжуал-артом та іншими видами мистецтва. В рамках цього фесту у гостей буде можливість послухати виступ світових зірок оперної сцени. Одна з них – Зоряна Кушплер, солістка оперного театру у Відні.

– Зоряно, Ви приїжджаєте в серпні з Відня до Львова спеціально, щоб виступити на LvivMozArt. Що Ви готуєте львівським слухачам?

– Я буду виступати на трьох концертах в рамках фестивалю. Перший, який відбудеться 18 серпня – це концерт-відкриття, де я буду виконувати твір Франца Ксавера Моцарта. На гала-концерті я виконаю арії та дуети з опер Вольфганга Амадея Моцарта «Милосердя Тита», «Чарівна флейта», «Так чинять всі», а також уривок з «Весілля Фігаро». І третій, особливий концерт відбудеться у Соборі Святого Юра, де я виконаю партію мецо-сопрано у «Реквіємі» В.А.Моцарта.

– «Реквієм» В.А.Моцарта – це композиція з нелегкою долею, вона таїть в собі трагічну суть. Які емоції Ви відчуваєте, виконуючи її?

– Чесно кажучи, у мене до «Реквієму» зовсім інше ставлення. Цей твір написаний Моцартом тільки частково. Наприклад, в частині «Lacrimosa» ним написано тільки вісім тактів, решту ж дописав його учень Зюсмайер. Тому ставлення до цього твору у мене неоднозначне, адже це не стовідсотковий Моцарт, а значить, не тільки його історія.

Але, безумовно, це фундаментальна композиція і дуже важлива для класичної музики. Коли до мене хтось приїжджає до Відня в гості, ми завжди йдемо до Церкви Святого Михаїла, де проходила заупокійна месса за  Вольфгангом Амадеєм Моцартом. Всередині є спеціальна меморіальна дошка, на якій вказано, що саме в цьому залі проводжали в останню путь композитора, і тут вперше прозвучав його «Реквієм». Мається на увазі, ті фрагменти, які він сам написав: пізніше за роботу взявся Зюсмайер і оформив вже все в цілісний твір.

– Чи завжди Вам важливо вивчити історію твору, який збираєтеся виконати, або деколи дозволяєте собі самі відчути його атмосферу і контекст?

– Мені це прищепили з дитинства, і по-іншому я не можу – я завжди дізнаюся все, що пов’язано з твором, до якого я маю відношення. Я з музичної сім’ї, мій батько – знаменитий оперний співак (Ігор Кушплер – ред.). Якщо я беруся за якусь нову роль, я намагаюся не тільки відчути її і вникнути в сенс опери, я вивчаю все, що пов’язано з її створенням. Це дуже впливає на кінцевий результат, повірте! Я вважаю, що в цьому немає моїх якихось особливих заслуг – це просто фундаментальний професійний підхід.

Зараз Ви живете у Відні – в місті, де кожна вуличка нашіптує якусь музичну історію. Чи вплинуло це місто на ваше сприйняття класики?

– Безумовно! За 20 років, протягом яких я виступаю, я об’їздила весь світ. І можу сказати, що такого ставлення до класичної музики, як у Відні – я ніде не зустрічала. Можливо, Японію можна поставити в порівняння, але у цієї країни немає такої історії – до них опера прийшла відносно недавно, а в Відні це розвивалося століттями. Відень злегка консервативний, але в дуже милій формі: він відкритий для модерну, але свої традиції свято оберігає. Це прищеплюється у жителів міста з раннього дитинства. Наприклад, мій син ходить в дитячий садок при школі, яку засновувала Марія Терезія – це один з найстаріших у Відні навчальних закладів. Буквально на днях у них було дитяче свято, де були діти від двох до шести років – моєму синові два з половиною роки. На цьому святі була вікторина, і дітки мали відповідати на питання: «З ким була одружена Марія Терезія?», «Скільки у неї було дітей?», «Яких саме держав вона була королевою?». Тобто історія і традиції культивуються в Відні з пелюшок.

– Коли Ви тільки приступили до роботи у Віденській опері, з руйнуванням яких стереотипів ви зіткнулися?

– З подібними речами – моментами, до яких я не була готова – я зіткнулася ще до Відня, коли працювала в Берні (Швейцарія). Тому, коли я отримала ангажемент у Віденській опері, я вже в’їхала «на білому коні». Єдине, що мене дійсно вразило – це обсяг роботи, який виявився просто колосальним! Подумайте, 54 опери в сезон! Насправді, це найбільший репертуар в світі. Але це шалено цікаво.

– При такому графіку однозначно немає можливості випасти з ладу. Як оберігаєте голос?

– Банально прозвучить, але важливо вести здоровий спосіб життя. Після вистави, наприклад, я собі рідко можу дозволити поїхати кудись з усіма на вечерю з вином: по-перше, майже завжди на ранок призначена репетиція і потрібно бути в формі, а по-друге, це ж ще й на фігурі позначається. Тому я краще зустрінуся з колегами на сніданок, і сходжу на йогу або в басейн.

– Одне із прагнень фестивалю LvivMozArt – залучити якомога більше публіки, показати їй, що класика – це цікаво. І, в першу чергу, це стосується молоді. Якого віку публіка у Відні? І як, на Ваш погляд, краще звернути увагу молодої аудиторії?

– У Віденській опері публіка абсолютно різновікова: тобто немає такого, що сидять одні старці і «кому за 40». Більше того, в цьому театрі є спеціальні стоячі місця, квиток на які коштує 3 євро. Так ось на цих місцях майже завжди одна молодь. Що стосується того, як залучити … Дуже важливо, щоб людина потрапила туди хоч раз, мається на увазі зараз, в наші дні. Я думаю, цього буде достатньо, щоб показати, що класика, опера зокрема, – це не великі повні леді і нескінченні арії, а окремий прекрасний світ. Подивіться хоча б на солісток нашої Віденської опери – суцільні «Міс світу»: підтягнуті, красиві, доглянуті. Це і є один із проявів краси. Тому, дуже важливо просто показати хоча б раз, а далі вже все відбудеться само собою.

Детально про фестиваль LvivMozArt – на офіційному сайті http://mozart.lviv.ua/

Advertisements

Залишити коментар

Filed under Uncategorized

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s