Джамала: Невже неможливо зробити щось по-справжньому нове?

14 квітня 2017 р.

Переможниця «Євробачення» – про те, навіщо брати участь в конкурсах.

Нам потрібно було всього 10 хвилин часу Джамали – щоб нарешті вручити їй примірник нашої арт-енциклопедії Ukraine. The Best, одним з героїв якої вона є. Але знайти навіть 10 «зайвих» хвилин в її графіку – це не так вже й просто. Дається взнаки величезна зайнятість: переможницю «Євробачення-2016» хочуть бачити в найнесподіваніших місцях; йде підготовка до великого сольного концерту в травні і до виступу в рамках київського «Євробачення»; плюс участь в якості члена журі в телешоу, поїздки тощо.

Тож коли 10 хвилин нарешті знайшлися, вже було ясно: цим шансом треба скористатися. Тому, познайомивши Джамалу з книгою («Енциклопедія зроблена прекрасно! Справжній пам’ятник українській культурі середини 10-х років XXI століття» – докладніше про її враження читайте тут), ми заодно розпитали і про підготовку до «сольника» у Палаці спорту, і про альбомні плани, і про новий голландський сорт тюльпанів, названий її ім’ям. І, звичайно, про те, що вона думає про шанси O.Torvald на «Євробаченні».

 

 

 

  • Завдяки вашій торішній перемозі до представника України на «Євробаченні» буде прикута особлива увага. Як думаєте, те, що ви і O.Torvald так сильно не схожі один на одного, – це добре чи погано?

Однозначно добре. Я поясню, чому під час відбору вибрала саме O.Torvald. Дуже хотілося, щоб країна-переможець (а саме країна перемагає на «Євробаченні») показала справжнє живе виконання. Всі ми знаємо, як можна наворотити в мінусовці. Але уявіть глядача, який не особливо любить «Євробачення». І ось такий глядач вмикає телевізор, і він повинен отримати щось –  емоцію, яка повинна відразу його «включити». Немає часу на куплет, приспів, а тим більше на те, щоб дочекатися гарного бриджу або гітарного соло. «Чіпляє» перша емоція. І саме такого артиста, що здатний видати сильну емоцію, я й шукала.

Я не в захваті від національного відбору цього року. Мені, чесно кажучи, хотілося, щоб Україну представляла «ДахаБраха» або, скажімо, ONUKA. Проект з потужним, але інтелігентним українським мелосом. Щоб ти одразу розумів, звідки цей артист. Але нічого подібного в цьому році на відборі не було. Отже, треба було вибрати когось, хто може дати потужний концертний звук.

 

Мені хотілося, щоб Україну на «Євробаченні» представляла «ДахаБраха» або, скажімо, ONUKA.

І важливо, щоб це була людина з досвідом, тому що участь у «Євробаченні» – це дуже складно. Я не люблю конкурси, як би парадоксально це не звучало. Їх потрібно тільки вигравати, інакше сенсу брати участь немає. І навіть не в першому місці справа. Найважливіше – виграти в очах своєї аудиторії. Наприклад, в «Євробаченні-2016» брав участь грузинський гурт Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz. Вони, пам’ятаєш, були такі нарочито неформатні, ніби з рок-фестивалю. Вони в підсумку опинилися десь на 30-му місці, але не в цьому суть. Коли вони отримали максимум балів від UK – а в цей момент вони сиділи навпроти нас, я це бачила, – вони були в захваті: «Yes! Ми перемогли!». Ці британські 12 балів були для них важливіші за перемогу в конкурсі, їм більше ніхто й не був потрібен!

Повертаючись до національного відбору, для мене важливо було, щоб український виконавець – в даному випадку O.Torvald – виступив дуже яскраво і переміг, насамперед, себе. Так, Жені треба працювати і над вокалом, і ще багато над чим. Але бездоганних виконавців на відборі не було. Їх взагалі не буває.

 

 

  • Є думка, що «Євробачення» не робить справжніх, великих зірок. Групу АВВА згадують як виняток…

Ну чому? А Селін Діон, а Лара Фабіан… Я ніколи не була фаном «Євробачення», та й зараз ним не є. Я зайшла в нього як музикант і вийду з нього як музикант. Так вийшло, що я просто написала пісню «1944» в цей період… До речі, це перший випадок за досить тривалий термін, коли виконавець пісні-переможця є також автором і музики, і слів. Крім того, мало хто знає, що до того, як ми виграли «Євробачення», ця пісня зібрала безліч інших нагород. Наприклад, спеціальна премія за найкращий рядок в тексті конкурсної пісні поетичної спільноти Нідерландів, «Найкраща пісня» на думку коментаторів «Євробачення» та інші. Тобто це була повна, заслужена перемога нашої команди, і я щаслива, що кожна людина в ній була з України! Це не робота якихось західних «фірмачів»: всі ці «фірмачі» – українці. Я вдячна хлопцям з Front Pictures, які зрозуміли мене, мій задум, що я прийшла на це шоу не для того, щоб посміхатися в кожну камеру і торгувати овалом свого обличчя, я прийшла, щоб співати!

 

  • Минув рік. Що змінило «Євробачення» у вашій кар’єрі, житті, її темпі?

Темп тепер божевільний! Дуже багато запитів звідусіль, з різних сфер. Люди хочуть бачити мене в якихось абсолютно немислимих проектах. Не знаю, за кого мене мають, запрошуючи на якісь саміти в НАТО, у Вашингтон, в усі точки світу з якимись спічами. Але якщо я потрібна не як співачка Джамала, а тільки для того, щоб ходити по фуршетах з келихом, розповідати про наш біль, – це не до мене. Так, я чітко висловлюю свою громадянську позицію, але до політики я мати відношення не хочу.

 

Якщо я потрібна не як співачка Джамала, а тільки для того, щоб ходити по фуршетах з келихом, розповідати про наш біль, – це не до мене.

 

  • Ваша історія з «Євробаченням» ще не закінчена, в його рамках ви презентуєте свою нову пісню…

Більш того, буде і нова версія «1944». Є такий композитор Сергій Круценко, він пише багато музики для кіно, причому для зарубіжних режисерів. Я йому сказала, що мені хочеться, щоб «1944» нібито переродилася. Щоб я не «вибачалася», мовляв, вибачте мене, що я така сумна прийшла зіпсувати вам свято. А щоб пісня прозвучала по-новому, як пісня-переможець. І ми вирішили записати симфонічний оркестр. Хочете поставлю вам репетиційний запис? (Включає зйомку на смартфоні, співає під «акомпанемент» оркестру, що грає на відео)

Вона буде в такому класичному звучанні, але й електронні інструменти залишаться. Ну і нова пісня I Believe In U – я дуже рада, що вона у мене народилася якоюсь зовсім іншою, несподіваною… Спочатку, коли Стюарт Барлоу, продюсер «Євробачення», послухав її, він сказав: «Ой… А чи не буде це дивно? Так не схоже на Джамалу, до якої всі вже звикли». Ну а що поробиш? У мене завжди так: тільки до мене звикнуть, я – ррраз! змінююся (сміється)

 

 

  • Як просувається новий альбом?

Накопичили вже більшу частину матеріалу. І він поки виходить зовсім-зовсім інший, не такий, як попередні… Напевно, те, що я так змінююся, незручно, неправильно з точки зору позиціонування. Але я інакше не можу.

Ось у Лондоні на різдвяній вечірці у нас трапилася розмова з Ноелом Галлахером. Це була друга година ночі, він був уже трохи напідпитку і в настрої поговорити – про «трушність» в музиці, про те, як мало з’являється зараз оригінального і як все нове копіює те, що було написано раніше. Я, наприклад, засмутилася, послухавши новий альбом Бруно Марса, і мені теж прийшла думка про те, що нічого нового, напевно, винайти вже не можна. Все щось нагадує…

 

Я страшенно зраділа, коли дізналася, що у мене буде свій власний тюльпан. Справа в тому, що я в дитинстві продавала квіти!

 

  • Пост-все.

Пост-все, так! І, з одного боку, все так класно звучить, а з іншого – таке розчарування: що, реально неможливо щось по-справжньому нове зробити? Ось і на Дорна все накинулися після виходу його треку «Collaba» – це, мовляв, звідти взято, а це – звідти. Ну і що, адже класно ж вийшло!

У Вані підхід дуже відрізняється від мого: він бере звуки, елементи з різних джерел, для нього трек – це такий конструктор, пазл. І це чудово працює. Я так не вмію: я спочатку сама повністю вибудовую канву пісні, її структуру, її зміст, а потім вона вже обростає аранжуванням, саундом і т.д.

 

  • Розкажіть про тюльпани. Як це сталося?

Голландська компанія StoKolex звернулася до нас з пропозицією. Сказали, що хочуть назвати свій новий сорт тюльпанів «Джамала». Це було так несподівано і так приємно! Справа в тому, що я в дитинстві продавала квіти! Поки ми жили в Мелітополі, мій тато продажем тюльпанів заробив гроші на будинок в Криму. Він вирощував квіти з цибулин, привезених з Голландії. У нього справжній дар, талант від Бога: у нього все росте! Він завжди просить привозити із закордонних поїздок кісточки, насіння і т.д. Так ось, в моєму дитинстві на кожне 8-е березня ми проводили нашу операцію «Тюльпани». Це був мій біль, це важка робота! Але вона дійсно приносила великі гроші. Цей святковий день і два-три дні перед ним годували нас весь рік! Тому я страшенно зраділа, коли дізналася, що у мене буде свій власний тюльпан (сміється). І перший, кому я написала про це, був, звичайно ж, тато.

 

 

  • І як вам ваш тюльпан, подобається?

Так! Він дуже темпераментний (сміється).

 

  • Що буде на концерті 12 травня у Палаці Спорту, можете вже розповісти?

Буде, по-перше, презентований новий матеріал. По-друге, будуть сюрпризи для давніх шанувальників. Наприклад, пісні, які виконувалися колись по одному-два рази і до яких хочеться повернутися. По-третє, звичайно, всім відомі пісні. Наприклад, вперше ми заспіваємо пісню «Злива» з Андрієм Хливнюком і Дімою Шуровим. За два з половиною роки ми так жодного разу і не заспівали її разом. Шалено люблю цю пісню. Зараз іде робота над світловим шоу, дизайном сцени, графікою. Візуальними ефектами займається та сама компанія Front Pictures, яка робила мій номер для «Євробачення» . Знаєте, я трішки олдскульний музикант… У якому сенсі? Мені подобаються концерти, наприклад, Джона Ледженда, коли він виступає з однією лампою на сцені – мені не потрібен віджеінг. Але публіка хоче нових і нових візуальних вражень…

 

 

  • Особливо велика аудиторія.

Так, особливо це стосується великих майданчиків – таких, як Палац Спорту: це мій перший сольник такого масштабу. Для мене це дуже хвилююче. Це буде якраз перед гранд-фіналом «Євробачення», в Києві будуть гості з більш ніж сорока країн. «Євробачення» в цьому сенсі дуже підступний конкурс: на жаль, артист може показати тільки одну пісню. Звичайно, «1944» – не вся я, мені хочеться показати різні сторони своєї творчості. І я сподіваюся, що частина гостей «Євробачення» потрапить і на мій концерт.

 

 

 

Розмовляв Альберт Цукренко

 

 

 

Джерело: Культпростір

Залишити коментар

Filed under Джамала

Залишити відповідь

