Полювання за великими грошима. За кого взялося Нацагентство по поверненню активів, розповідає його директор

5 квітня 2017 р.

В Україні запрацювало ще одне антикорупційне агентство. У кого, за що і як будуть відбирати активи, розповідає його голова

В Україні запрацював новий орган – Національне агентство з питань розшуку, виявлення та управління активами. Поряд з такими структурами як НАБУ і САП, це Нацагентство буде займатися антикорупційною діяльністю, адже мова йде про активи, отримані від корупційних злочинів в тому числі. Нацагентство має спеціальний статус – не відповідає якому-небудь міністерству, а безпосередньо підзвітне Кабміну.

З початку березня агентство набирає співробітників через відкриті конкурси. З чим саме буде працювати Нацагентство і яких людей набирають у відомство, в інтерв’ю НВ розповів його керівник Антон Янчук.

– Розкажіть, чим саме буде займатися ваше агентство?

– Кілька функцій, але я б виділив дві ключових. Перша – розшук активів або їх виявлення. Друга – управління заарештованими активами.

Розшук активів передбачає забезпечення правоохоронних органів інформацією про доходи, отримані в результаті вчинення злочину для їх подальшого арешту, коли правоохоронні органи своїми силами не можуть їх знайти. Наприклад, вчинено злочин, правоохоронний орган розслідує його, виявив, що від цього злочину підозрюваний отримав дохід у вигляді грошових коштів, знайшов ці кошти, заарештував їх – тоді наше агентство не потрібно. Він сам знайшов дохід, сам довів, що цей дохід – від злочину, сам добився арешту. Агентство потрібне, якщо правоохоронний орган не може довести, що є незаконні доходи. Це може відбуватися з різних причин: через брак фахівців у якійсь вузькій галузі, відсутність доступу до необхідних джерел інформації, за рахунок того, що цей актив – за межами України, а значить, потрібна комунікація з іноземними юрисдикціями.

Агентство унікальне тим, що тут будуть працювати фахівці у відповідних галузях знань: фінансові розслідування, забезпечення економічної безпеки, корпоративне право, податкова оптимізація, розслідування економічних злочинів та злочинів у сфері організованої злочинності, ну і ряд інших, суміжних професій. Це використання інструменту, який в світі називається пошук за відкритими даними. В Україні він використовується досить рідко і фрагментарно, в основному, журналістами-розслідувачами і деякими правоохоронними органами. Це доступ до всіх державних баз даних та аналітика. І найголовніший інструмент – можливість комунікації, отримання інформації з іноземних юрисдикцій від аналогічних установ.

– Де саме є такі установи?

– У всіх 28-ти країнах-членах ЄС. Всі вони між собою спілкуються, за запитом один одного обмінюються даними, які стосуються кримінальних проваджень в режимі оперативного обміну інформацією. Інформація може бути отримана протягом днів, максимум тижнів. Це об’єктивно вимагає великої кількості часу – процес досить трудомісткий.

Ідеальна картинка – коли в агентство звертається правоохоронний орган з набором даних, які у нього є, і з описом своїх припущень. Протягом п’яти днів, максимум, протягом тижня правоохоронний орган отримує повний обсяг інформації, який необхідний для арешту конкретних видів майна – чи то в Україні, чи то за її межами. Він бере цю інформацію, трансформує в процесуальний документ, практично не доповнюючи її ніякою доданою інтелектуальною власністю, і одержує від суду рішення про арешт. Це ідеальна картинка роботи функцій розшуку. По суті, це прискорення та сприяння арешту актив, коли правоохоронні органи не можуть впоратися самі.

– Це все – про першу функцію Нацагентства. Яка друга?

– Управління арештованим майном. В тому, що в рамках кримінального провадження майно підозрюваного або третьої особи може бути арештовано у зв’язку з тим, що воно є об’єктом злочину, доходом від злочину або іншим чином пов’язане зі злочином. Головна опція поводження з цим майном – це його зберігання. Якщо мова йде про автомобілі, це переміщення його на штраф-майданчик. Якщо про інше майно – розміщення його на складах. Не секрет, що з часом арештоване майно може бути повністю або частково втрачене, втратить свою вартість, цінність, а на етапі закінчення кримінального провадження не буде коштувати нічого. Від цього програють всі: якщо кримінальне провадження закінчується виправдувальним вироком – обвинувачений отримує знецінений актив. Якщо воно закінчується обвинувальним вироком і активи конфіскуються на користь держави, держава не отримує нічого, тому що майно знецінилося.

Логіка роботи функції управління полягає в тому, що після арешту майно може бути передане в управління агентству. Воно може або продати, або передати його в управління третім особам на період кримінального провадження. Критерій ефективності один – зберегти вартість.

– Ви говорили, що в кожній країні ЄС є подібні структури і вони допомагають одне одному в одержанні потрібних даних. А якщо це не країна ЄС, і вона з якоїсь причини не хоче ділитися інформацією?

– Такий ризик існує. Переважно комунікація будується на засадах взаємності. Тобто, вона безпосередньо залежить від якості відповідей на запити таких установ. Це можна робити за допомогою дипломатичних каналів.

Специфіка полягає в тому, що не завжди єдиним способом отримання інформації від певної юрисдикції є запит саме в цю юрисдикцію. Його можна направити в іншу, у якій є комунікація із юрисдикцією, що вас цікавить. І, таким чином, отримати те, що вам потрібно.

Українське агентство буде працювати за європейською моделлю, але – з урахуванням українських реалій. Саме тому в назві агентства присутня фраза «корупційні злочини». Для України це – суттєвий аспект громадського і політичного інтересу. Це розслідування корупційних злочинів, повернення грошей, виведених за межі України саме внаслідок корупційних злочинів. У світі ж основні постачальники завдань для таких агентств, як наше – це ті, хто розслідує злочини в сфері організованої злочинності, торгівлі людьми, зброєю, наркотиками. Для них корупція – не той вид злочину, який генерує подібні доходи. Але в української влади все інакше.

– Активи і майно «сім’ї» Януковича – цим ви теж будете займатися?

– Питання – в оперативності. Сьогодні відкрито кримінальне провадження, завтра слідчий прийшов до висновку, що, можливо, від цього злочину існують доходи, і вони можуть бути певних видів. Післязавтра він ретранслював таку інформацію до аналогічної установи. Максимум через тиждень отримав звіт, висновок з описом всіх причинно-слідчих зв’язків, бенефіціарів, місцезнаходження цього майна, доказів, що воно придбане злочинним шляхом. Зробив копі-пейст цього висновку в процесуальний документ, пішов у суд, отримав арешт. З моменту відкриття кримінального провадження до арешту пройшов максимум тиждень. Власник може протягом цього часу навіть не дізнатися про те, що відкрито кримінальне провадження. В цьому логіка – працювати дуже оперативно і не давати вивести активи.

Якщо мова йде про кримінальні провадження, які тривають більше двох років, тут не потрібно агентство. За логікою, за два роки вдається зібрати достатньо доказів про злочинні доходи.Так і інструменти міжнародної правової допомоги за цей час точно можуть спрацювати. А тому, це не зовсім функціонал агентства. Так, можна залучати агентство і в цьому випадку, але втрачається фактор оперативності, гарячих слідів.

За 2-3 роки фігурант кримінальної виробництва примудряється захистити свої активи юридично і економічно, вибудувати таку систему захисту, після якої втрачається сенс у залученні агентства. Звичайно, його можна задіяти і в цьому разі, якщо за 2-3 роки правоохоронні органи не змогли виконати весь функціонал по розшуку, збору даних і так далі. Але це не зовсім цільове призначення агентства.

– Не боїтеся, що вам будуть вставляти палиці в колеса ті, з ким воюєте?

– В Україні будь-який орган державної влади, який намагається якісно виконувати свій функціонал, стикається з подібними ризиками. З одного боку, у нас дуже інертне суспільство, з іншого – виявляє активну позицію щодо антикорупційних органів.

У той же час, є і позитивні моменти. По-перше, в роботі агентства зацікавлені правоохоронні органи, а це вже плюс. Немає жодних критичних зауважень з боку великих верств населення, крім тих, які будуть підозрювані, звинувачені у кримінальному провадженні. У Нацагентства по поверненню активів немає критичної маси, групи населення, інтересам яких суперечила б наша робота. Це можуть бути окремі фігуранти кримінальних проваджень, окремі злочинці, але вони не представляють якийсь великий прошарок населення, який міг би спільно сказати: «Ми проти»

Ви безпосередньо будете співпрацювати з НАБУ, з правоохоронними органами, з Генпрокуратурою?

– Так, агентство – це сервісний орган для всіх правоохоронних органів, тобто органів, у яких є функція слідства, як НАБУ, Нацполіція, СБУ та інші. Всі вони на однакових засадах можуть звертатися в агентство за сприянням у розшуку активів, отриманих від злочинів. Практика покаже, хто з них буде частіше звертатися із запитами до агентства. Але закон надає всім рівне право в цьому плані.

– Розкажіть про конкурс вакансій. Хто його проводить? Хто буде відбирати працівників в агентство?

– Це конкурс в центральний апарат агентства і проводимо його ми самі. 14 березня стартував перший етап конкурсів. Потім з’явився ще ряд вакансій. Починаємо ми з підрозділу розшуку, там потрібні фахівці, що володіють в ідеалі збірною експертизою. Це експертиза у сфері розслідування злочинів, але не будь-яких, а й у сфері організованої злочинності, економічної, торгівлі людьми, наркотиками, зброєю. Це класичні приклади злочинів, які можуть продукувати великі доходи.

Нам потрібні юристи в області корпоративного права, корпоративного структуризації, оптимізації оподаткування, трансферного ціноутворення. Тобто, фахівці, які розуміють і знають, яким чином вибудовуються корпоративні структури підприємств для приховування кінцевих бенефіціарів та мінімізації ризиків звернення стягнення на активи компанії. Це можуть бути в деякій мірі і журналісти-розслідувачі, і люди, що мають досвід роботи державним виконавцем чи арбітражним керуючим. Я навіть не виключаю колекторів. Це – категорії професій, де знають, як знайти те, що хтось старанно намагався заховати.

Плюс – людина повинна володіти англійською, тому що комунікація з європейськими установами відбувається цією мовою, весь методологічний матеріал з розшуку активів теж англійською. Ці люди повинні розуміти, що таке пошук за відкритими даними або open data search, мати схильність до аналізу великих масивів інформації. І бажано ще і IT навичками, вміти поводитися з програмним забезпеченням. Таку збірну експертизу в одній людині в Україні дуже важко знайти. Але якщо уявити групу, що складається з 4-5 чоловік, то цілком можливо розподілити весь набір цих якостей.

– Які зарплати ви пропонуєте? Спеціалісти, про яких ви говорите, напевно могли б заробляти більше в приватних, наприклад, міжнародних компаніях.

– Я вважаю, зарплати повинні бути конкурентоспроможними з тим, що є на ринку приватних компаній в Україні. Але в майбутньому ми повинні пропонувати більше. Для різних категорій професій та фахівців різний стан ринку праці: для юристів – один, з фінансистами все трохи інакше. Для окремих категорій ми зможемо запропонувати цілком конкурентоспроможні зарплати, для інших – поки ні.

Специфіка в тому, що співробітникам в області розшуку доведеться працювати з дуже чутливими матеріалами: все це коштує грошей, і, деколи чималих. Щоб вони якісно, оперативно виконували свою роботу, вони повинні бути достатньо мотивовані, щоб хотіти цю роботу. Для цього потрібні хороші зарплати. Ми хочемо вийти на рівень 20 тис. грн після вирахування податків для фахівців профільних підрозділів. Для деяких професій це цілком конкурентоспроможні зарплати. Я сподіваюся, що вже в 2017 році агентство продемонструє перші історії успіху, і на цьому тлі можна піднімати питання про підвищення зарплат на наступний, 2018 рік.

– Відбором будете займатися ви? Чи в комісію залучені сторонні фахівці?

– За законом про держслужбу конкурси на такі категорії посад – А і Б – проводять конкурсні комісії всередині самих органів.

– Чи будуть якісь особливі критерії перевірки кандидатів на надійність? Це робота з закритою інформацією – не боїтеся її витоків?

– Є процедура спеціальної перевірки, в тому числі, інформація перевіряється і МВС.

– Чи вигідно зараз працювати на держслужбі?

– Коли ми говоримо про мотивацію, справа ж не тільки і не стільки в зарплаті. А й у тому, що зі створенням агентства з’явилася нова галузь знань – розшук активів. Це абсолютно самостійний напрямок роботи, нова для України сфера знань. Це нова професія. Люди, які долучаться до роботи нашого агентства і потраплять в цю сферу, будуть першими, хто отримає унікальну експертизу. Вони навчаться пошуку за відкритими даними, після чого їм відкриються двері в безліч інших напрямків роботи: в ту ж економічну безпеку банків та інше.

Друге – створення нової регуляторної функції в державі автоматично викликає появу «дзеркала» у приватній сфері. Суспільство реагує на те, що відбувається в держсфері. Це означає, що, якщо держава буде шукати активи, приватна сфера стане консультувати з цих питань підприємства, організації. Це також створення нового напрямку роботи.

Третє – можливість зробити свою роботу транскордонною. Класичний приклад – це лікарі, які можуть працювати незалежно від країни, в якій вони отримали освіту, якщо вони хороші фахівці. Робота в нашому напрямку може дозволити юристам стати транскордонними, вони цілком зможуть працювати в інших юрисдикціях або в майбутньому консультувати про те, як будувати подібні системи, працювати у проектах ЄС і так далі.

Тобто, крім зарплати, це відкриті двері в майбутнє. Це перспективи в різних напрямках. Я сподіваюся, це теж може мотивувати людей.

– Коли агентство запрацює на повну силу?

– Результати першої хвилі очікуємо на початку квітня. Це будуть люди, вибрані за конкурсами на ключові напрями. Є план дій по запуску агентства, він затверджений розпорядженням Кабміну. Передбачено, що будуть три хвилі конкурсу до кінця осені. Ми йдемо за цим планом.

З урахуванням можливостей нашої конкурсної комісії ми не оголошуємо конкурс одразу на 50 вакансій – вона фізично не зможе забезпечити обробку такого потоку інформації. Тому з інтервалом у тиждень, 10 днів, може, два тижні ми будемо оголошувати про старт нових конкурсів.

Я очікую, що влітку ми вже зможемо займатися самим розшуком. Звичайно, не в повному обсязі. Повний обсяг означає прямий доступ до всіх баз даних в Україні. Поки що буде доступ до частини. До решти ж будемо підбиратися більш примітивними шляхами, наприклад, за допомогою обміну кореспонденцією. Але з чогось будемо починати. Кількість персоналу і його робота багато в чому залежить ще і від ступеня автоматизації процесів. Уявімо собі цю ідеальну картину: якщо у мене буде прямий доступ до всіх державних баз даних, а їх обробка буде автоматизована, потрібно буде у багато разів менше людей, ніж якщо прямого доступу до всіх баз даних немає, не кажучи вже про автоматизовану аналітику.

По суті, доведеться почати жити в будинку, який ще будується. І це нормально в умовах суспільно-політичного настрою в Україні.

 

 

 

Розмовляла Олександра Горчинська

 

 

 

Джерело: НЧ

Advertisements

Залишити коментар

Filed under Uncategorized

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s