Грігол Катамадзе: У мене дежавю: я побачив Саакашвілі 2001-2003 років

17 листопада 2016 р.

19_main_ukrГрігол Катамадзе двічі був послом Грузії в Україні – у 2000-2007-х та 2009-2013 роках. Він не любить проводити паралелі між Грузією та Україною, але, оскільки особисто знайомий з екс-президентом Міхеїлом Саакашвілі, змушений відповідати на запитання про його плани та перспективи

Нині сам Катамадзе – в Україні. Він очолює Асоціацію платників податків (АППУ), якою раніше керувала Валентина Арбузова, мати колишнього голови Національного банку та віце-прем’єра часів Віктора Януковича.

Про те, що він робить на цій позиції, про Міхеїла Саакашвілі та решту своїх земляків, які масово покинули українську владу, Катамадзе розповів у інтерв’ю НВ.

–  Міхеїл Саакашвілі створює нову партію, має на меті добитися позачергових парламентських виборів, змінити існуючі еліти в Україні. Ви знайомі з ним дуже давно. Чого, на вашу думку, добивається Саакашвілі – український політик? 

– Дійсно, вже 31 рік минув, як ми знайомі. Заява від 11 листопада цього року – логічне завершення сказаного напередодні, коли він подав у відставку і анонсував, що йде в опозицію. Нічого екстраординарного.

Завжди намагаюся уникати проведення паралелі між Грузією і Україною. Але у мене дежавю: пiд час цих заяв я побачив Саакашвілі 2001-2003 років. У 2001-му він виступив на засіданні уряду, звинувативши кабмін Шеварднадзе у корупції, кинув виклик, пішов в опозицію. У 2002-му він переміг на місцевих виборах, очолив Міську думу Тбілісі.

Шлях мав складний. З посиленням репресій щодо Саакашвілі та його команди росла кількість прихильників. В 2003-му мали відбутися парламентські вибори, ніхто не ставив питання дочасного переобрання президента. Країна була в жахливому стані. 99% економіки в тіні. Бюджет складав $500 млн, що просто смішно, в Україні є компанії, які платять стільки податків на рік. Світло в Тбілісі лиш на кілька годин в тиждень давали. Люди терпіли, та чинна влада захотіла, щоб опозиційна сила не мала законного представництва у парламенті. Грузини пішли захищати право вибору. Відбулася Революція троянд, зміна влади. Саакашвілі став президентом.

– Саакашвілі знайомий з Дональдом Трампом. Може результативно запросити президента США в Україну?

– Не люблю ворожити. Можу судити лише зі слів пана Саакашвілі, що він має хороші стосунки з Дональдом Трампом (як і Джорджом Бушем молодшим, Ніколя Саркозі, принцом Монако та з багатьма іншими світовими політиками). Саакашвілі-президенту вдалося свого часу переконати одного з найбагатших людей світу, Дональда Трампа, приїхати в Грузію і закласти в Батумі камінь під фундамент Trump Tower.

– Важко переоцінити важливість візиту президента США для України.

– Ви собі не уявляєте, що творилося в Грузії в 2005-му, коли був історичний візит президента Буша. Візит лідера світової держави привертає увагу усіх. У першу чергу – інвесторів.

Не знаю, як буде далі. Та не думаю, що в найближчий час президент США буде з візитом в Україні. Для того, щоб це відбулося, Україна повинна показати реальний рух та свої можливості собі самій, а не президенту США чи канцлеру Німеччини.

Хай ніхто не лукавить. Події на Донбасі не відлякують інвестора. У Грузії в 2008-му його не злякала воєнна база РФ у тридцяти кілометрах від Тбілісі: в економіку поступило $4 млрд. Від Києва до Донбасу – 800 км, а глобальні стратегічні гроші не йдуть. І не прийдуть без наявності нормального податкового законодавства, справедливості судів і гарантії особистої безпеки.

–  Думаєте, Саакашвілі прагне стати президентом України?

– Складно сказати, адже востаннє ми спілкувалися ще у квітні. Увесь мій час йде на роботу в Асоціації. Готуємо великий Міжнародний економічний і податковий бізнес-форум Україна – LEVEL UP за участі більше як 600 компаній. Він відбудеться вже 23 листопада.

На ньому плануємо презентувати ліберальний Податковий кодекс, розроблений Асоціацією. Хочемо, щоб відповідний закон був прийнятий до липня 2017-го і почав діяти 1 січня 2018 року. Це ключова реформа. Без зниження податкового навантаження, спрощення правил сплати податків влада не зможе забезпечити умови для швидкого і стійкого росту економіки. Вже через 3 роки 50% ВВП формуватиме малий і середній бізнес. Сьогодні це лише 10-15%. Подивіться на сусідню Польщу – майже 70% ВВП це малий і середній бізнес.

Саме читаю книжку Бориса Ложкіна, яку він писав ще будучи головою Адміністрації президента. Пише, що держава має провести ключову лiберальну податкову реформу, припинити війну з бізнесом, нормалізувати ділову практику, зробити Україну однією з найпривабливіших країн для прямих іноземних інвестицій. Це публічна заява голови Адміністрації Президента. В такому ж стилі публічні позиції прем’єр-міністра, міністра фінансів та голів Комітетів ВР. А реальне життя – зовсім інше.

– Про Податковий кодекс давно говорять. Зокрема, заступник голови фракції БПП Ігор Кононенко, голова Комітету з питань податкової та митної політики ВР Ніна Южаніна. Були альтернативні проекти від бізнесу. Тепер ви плануєте свою презентацію.

– Якщо є кращі пропозиції, ми готові їх прийняти і розглянути. Не справа, хто перший. Чинний Податковий кодекс – капкан для бізнесу. У світі податкова система пристосовується до реалій. В Україні навпаки – бізнес має пристосовуватися до того, що напише законодавець, запропонує виконавча влада. Косметичні зміни не допоможуть. Ми пропонуємо скоротити кількість податків з 13-ти до 9-ти, суттєво знизити ставки та ввести на півроку тотальну повну фінансову амністію.

– Бачили е-декларації чиновників? Можливо, вигідно щоб ситуація була такою як є.

– Е-декларування – пів-міра. Воно народило бажання обурення у людей і новий термін у закордонних колег – «Матраци». Треба дістати готівку «з-під матраців», припинити виведення коштів закордон (за півроку – це $6 млрд). Але не можна діяти більшовицькими методами, починати розкулачування. Це не український шлях, один раз вже Українi його пропонували, і що вийшло – Голодомор 30-х рокiв. Українці люблять власну країну, свою землю, свiй дiм, українцi люблять, можуть i вмiють працювати – дайте бізнесу таку можливість.

–  Правильно розумію, що пропонуєте «нульову декларацію»?

– Так. Ті, кого підозрюють у злочинах і кровопролитті, повинні бути виведені окремо, ними мають займатися правоохоронці. А всіх інших варто фінансово амністувати. Перестануть ховати майно, переписуючи його на тещ, коханок і коханців. Люди перестануть боятися, ховатися. Гроші підуть в економіку.

– Подати законопроект в Раду має право президент, Кабмін і народні депутати, а не Асоціація.

– У керівництво Асоціації входять народні депутати. (Андрій Антонищак, Анатолій Матвієнко, фракція БПП). Розраховую на них. Якщо нічого не робити, то який сенс у існуванні Асоціації?

– АППУ раніше називали «Асоціація мами». Валентина Арбузова, стверджують, могла впливати на бізнес через сина ­– Сергія Арбузова та його друзів з команди Олександра Януковича, більш відомого як Саша Стоматолог, а саме – голови податкової Олександра Клименка та міністра внутрішніх справ Юрія Захарченка. Вони усі втекли з України після Євромайдану. 

– Добре, що  зараз не називають «Асоціацією тата». Після Валентини Арбузової нею півтора роки керував Василь Матійчик. Я отримав пропозицію від Анатолія Матвієнка та Олександра Шлапака очолити АППУ в кінці квітня 2015 року.

Офіс тоді розміщувався на Артема, 60. Умови для президента були дуже комфортними: апартаменти і все таке. Штат – роздутий. Щодня до мене приходили кредитори, говорили про борги Асоціації, судові процеси, арештовані рахунки.

Ми провели аудит, який виявив жахливу ситуацію. Мали дві дороги. Одна з них – почати судові тяжби, які тяглись би до нині. Але ми пішли іншою.

– Ви погасили арбузівські борги?

– Це не були арбузівські борги. Вони назбирані за 2014-2015 роки. Більше поки нічого не скажу.

– На вас виходили від Валентини Арбузової?

– Ні, ніяких контактів. До речі, я її навіть не знаю.

Мною маніпулювати неможливо. Ніколи не йшов проти своєї волі, своїх поглядів. Ні за президента Шеварднадзе, коли він мене назначав послом, ні коли я був заступником міністра оборони в 1998 році. Ні за президента Саакашвілі, коли він мене, єдиного посла, не замінив, а залишив працювати в Україні.

Жодної копійки від олігархів чи колишнього керівництва в Асоціацію не поступає. Усі кошти – членські внески i благодiйна допомога. Вступ і членство виключно добровільні. Ми також налагодили співпрацю з фіскальними органами й iншими державними установами. Ми почали вирішувати проблеми бiзнесу, в першу чергу членiв Асоцiацii, через iнструменти законодавства i що саме головне в публiчной площині. I бiзнес почув це.

– Отож, Асоціація – провладна?

– У мене не було таких важелів впливу, як приміром, зателефонувати голові Фіскальної служби, – якщо ви про це.

– Хіба ви не можете подзвонити Нiні Южанiній, Ігорю Кононенку, Петрові Порошенку чи іншим людям від влади?

– Петро Олексійович мене знає з 1983 року, – про що сам говорив. Але він – Президент країни. Я – голова громадської організації. У мене не було можливості спілкуватися з Президентом.

Що стосується шановної Нiни Петрiвни, ми з нею час-від-часу спілкуємось на різні теми. Пана Iгоря Кононенка знаю особисто, але за весь цей час жодного разу не було ситуації, щоб я до нього звернувся.

Коли я був послом, мої студентські друзі були міністрами, депутатами, працювали в Адміністрації президента (Катамадзе закінчив Університет ім. Т. Г. Шевченка, – НВ). Сергій Терьохін був міністром економіки, запитайте і він підтвердить, що я жодного разу не підходив до нього. Чому? Бо це мої студентські друзі. Я дуже дорожу цим.

– Грузини, які приїхали в Україну після Євромайдану, отримали громадянство. Ви – громадянин Грузії? 

– Так. В 2013-му році я отримав постійний вид на проживання в Україні. Здавалося, що Міграційна служба мала передати відомості прикордонникам. А ви не уявляєте, які були митарства ще десь 10 місяців. На в’їзді/виїзді довго перевіряли документи, кудись ходили, вимагали копії. Я навіть питав, чи можна я сам куплю ксерокс і подарую його, щоб ксерокопії робити на місці.

Україна досі грішить щодо Грузії. Громадянин України може 365 днів на рік бути на території Грузії. Україна громадян Грузії у цьому обмежує: є право 90 днів перебувати тут, а потім повинен виїхати і 180 днів не може заїжджати. Мені не вдалося будучи послом вирішити це питання – це мій великий мінус.

Що стосується моїх співвітчизників, то це їхній вибір стати громадянами держави Україна. Я не приймав участі в цьому процесі. У книзі Бориса Ложкіна прочитав, що він був ініціатором запрошення іноземців у виконавчу владу. Мене туди ніхто не запрошував. Куди мене покликали ­– туди я прийшов. І реально показав результат. Хоч на відміну від моїх співвітчизників, не мав важелів, можливості «телефонного права».

– Пробачте, та можливо Вас запросили в данину моді на грузинів?

– Не думаю. Не хочу когось образити. Але я в Україну приїхав 36 років тому, а декому з них навіть стільки років не виповнилося.

Україна – не просто країна, де я працював. Для мене завжди найважче, це – відчути себе іноземцем тут. Я нерозлучний з цією чудовою країною. За останні півтора роки я набагато більше поїздив Україною, аніж за 13 років будучи послом. І знаєте, помітив, що під кінець зустрічі з бізнесом, як на Сході, так і на Заході, лунає одне й те ж запитання: «Навіщо це вам?».

– Може, бо – зарплата висока?

– Хороше питання. Рік я працював на громадських засадах. Та коли ситуацію в Асоціації почав виправляти, члени правління сказали, що я, як топ-менеджер, маю гідно отримувати. Говорили про $10 тис та 100 тис грн. Та Олександр Шлапак відзначив, це забагато, стільки отримують топ-менеджери комерційних компаній. Порадившись встановили 50 тис грн. Якщо порівняти з держсектором – це величезні гроші. I я розумію, якi це великі гроші, тому я i хочу бути максимально корисним.  I я мушу завершити те, що почав. 

– Прагнете піти?

– Я не люблю кидати справу на півдороги. Мені важливо втілити задумане. У мене в Грузії нічого немає крім родичів. Повторюю, Україна для мене важлива. Тут народилися, виросли і живуть мої діти та внуки. Я хочу тут робити бізнес. Я тут живу.

Розмовляла Юлія Артющенко

Джерело: НЧ

Залишити коментар

Filed under Uncategorized

Залишити відповідь

