Володимир Омелян: Я проти підвищення залізничних тарифів до очищення “Укрзалізниці” (повна розмова)

18 жовтня 2016 р.

1810_104341Ексклюзивне інтерв’ю міністра інфраструктури України Володимира Омеляна агентству “Інтерфакс-Україна”

Запитання: Наближаються інфраструктурні дні в парламенті. Розкажіть, коли вони плануються, і які законопроекти будуть винесені на розгляд ВР?

Відповідь: Ми планували інфраструктурний тиждень на жовтень, за останньою інформацією з Верховної Ради, очікуємо, що це буде в листопаді, я б дуже хотів, 3 листопада, щоб не затягувати.

У нас близько 20 законопроектів, з яких, я вважаю, мінімум, 10 є дійсно ключовими для галузі. Це комплекс питань з автодорожнього будівництва, децентралізації “Укравтодору”, створення дорожнього фонду, впровадження толінгу для автомобілів з іноземною реєстрацією, передусім великотоннажних, штрафи за перевантаження. Також це комплекс питань щодо внутрішніх водних шляхів. Якщо нам вдасться ухвалити цей перелік законів, я думаю, ми зробимо значний прорив і суттєво полегшимо перевезення вантажів внутрішніми водними шляхами, що, в свою чергу, розвантажить українські дороги, полегшить роботу “Укрзалізниці”, яка перебуває в не найкращому стані.

Це також будуть питання, які йдуть назустріч суспільству, це питання електронного квитка, закон про таксі. Сподіваємося також доопрацювати та внести закон про парковку.

Хотів би окремо відзначити закон про залізничний транспорт: якщо ми його проголосуємо, це буде прорив для “Укрзалізниці”, для комфорту, безпеки, якості для пасажирів залізничного транспорту, а також для вантажних компаній, у яких буде хороший вибір на ринкових умовах і швидкість доставки.

Запитання: Отже, основний, за обсягом галузі, законопроект про залізничний транспорт. Які його основні новели? Що змінилося порівняно з попередніми версіями документа?

Відповідь: Це те, що ми відкриваємо доступ приватним операторам до тяги, тобто власники локомотивів можуть повноцінно працювати на “Укрзалізниці”. Залізнична інфраструктура, у будь-якому разі, залишається у власності держави, “Укрзалізниця” і держава отримують справедливий тариф за користування інфраструктурою, це можливість для державно-приватного партнерства.

Також це можливість введення комфортних зручних поїздів, оскільки є компанії, які готові працювати на українському ринку в контексті пасажирських перевезень, ми бачимо, що попит великий і завантаження поїздів буває понад 80%. Це суттєвий крок вперед для всієї галузі, ми залучимо обіговий капітал, інвестиції. “Укрзалізниці” буде нелегко, але буде створюватися конкурентне середовище, і вона повинна вижити за рахунок цього.

Запитання: Говорячи про пасажирські перевезення, ви маєте на увазі зацікавленість приватних операторів?

Відповідь: Так, ми аналізували ситуацію в європейських країнах, їхній позитивний досвід. Ті оператори, які з’являлися на окремих рейсах, брали один-два напрямки і були ефективнішими за державні, надаючи кращі послуги за меншу ціну. У випадку України, я не думаю, що ціна буде меншою, але послуги вочевидь будуть кращими, шляхом закупівлі нових поїздів, сучасних, комфортних, де не треба боротися з туалетами і вікнами.

Запитання: З яких країн можуть прийти такі компанії?

Відповідь: Думаю, що тут може бути синергія приватного українського капіталу і іноземного, це вирішить ринок.

Запитання: Як вирішуватиметься питання з монетизацією пільг, і чи залишилася вона у законопроекті?

Відповідь: З монетизацією пільг у нас окремий головний біль і я хочу, щоб трохи стабілізувалася робота на залізниці, щоб ми провели окремі зустрічі з областями, губернаторами, проговорили це питання. Якщо ми хочемо мати якісне сполучення електричками, підвезення до великих міст-хабів, ми повинні спільно працювати над цим. Не може бути такої ситуації, коли мери містечок або районів не погоджують підвищення тарифів, тому що це заважатиме їхньому політичному іміджу.

Будемо говорити відверто, в такій ситуації електрички просто зникнуть у найближчі роки, як клас.

Запитання: На вашу думку, чи буде ухвалено цей законопроект, адже він зумовить багато змін на ринку, які не всім сподобаються?

Відповідь: Ми хочемо, щоб він був проголосований, мені не хотілося б проводити 10 інфраструктурних днів у парламенті. У нас має бути пакет законів. За нашими підрахунками, якщо ми протягуємо його повністю, плюс закон про концесії, ми можемо сміливо говорити, що через певний період часу, коли закони вступлять в силу і працюватимуть, це плюс $10 млрд інвестицій, це мінімум 100 тис. нових робочих місць тощо. Це речі, які впливають на зростання економіки, добробут населення.

Запитання: Поговоримо також про залізниці без прив’язки до законопроекту. Які основні проблеми ви вбачаєте у роботі галузі на сьогодні?

Відповідь: “Укрзалізниця” – це напіввійськова структура, в якій дуже високий внутрішній дух людей, які звикли отримувати команди. Тут потрібно показати, що управлінська структура жорстка, але вона працює ефективно. У неї є бачення, і ті, хто віддає команди, обізнаний з ситуацією до деталей. З цим є певна проблема на сьогодні, типова в тому випадку, коли ми досвід європейських компаній переносимо на український ґрунт, з надією, що у нас бездоганно працюють антикорупційні органи, що є чітка державна вертикаль. Але коли він працює не зовсім правильно, європейський досвід не дає необхідного ефекту.

Це розуміє і керівництво “Укрзалізниці”, найближчим часом воно внесе певні корективи в свій операційний план, і ми зможемо отримати результат.

1710_160958

Запитання: Чи дає собі раду із покладеними на нього завданнями глава “Укрзалізниці”? Що ви вимагаєте від нього найближчим часом?

Відповідь: Йому дуже складно. Він старається. Ті завдання, що ми окреслили перед ним, це чітке бачення роботи на коротку перспективу, плюс стратегічне бачення на роки. До кінця ми цього ще не отримали, але ми спільно над цим працюємо, реагуючи у форматі пожежної команди, на ті чи інші поточні виклики. На жаль, певний період було згаяно, а “Укрзалізниця” така структура, де потрібно постійно бути напоготові.

Я сподіваюся, що ми стабілізуємо ситуацію, ми спілкуємося з бізнесом, проводимо зустрічі з асоціаціями експортерів, зерновиків, металургів, регулярно зустрічаємося з керівництвом “Укрзалізниці” для того, щоб було відчуття реальності.

Стратегічні речі, які я вимагаю, і які безпосередньо впливають на економічну ситуацію в Україні, це п’ятирічний план модернізації інфраструктури, локомотивної тяги, вагонного парку, пасажирських поїздів. Це не лише питання самої “Укрзалізниці”, це потрібно і бізнесу, який також робить прогнози для свого розвитку. Не може бути такого, щоб “Укрзалізниця” жила сама по собі, все це має безпосередній вплив на економіку країни, про це відверто говорить бізнес, який має ускладнення з перевезеннями, про це відверто говоримо ми, це розуміє “Укрзалізниця”.

Запитання: Нещодавно Войцех Балчун розповів про факти якоїсь “епідемії панкреатиту” в “Укрзалізниці”, масового переховування на лікарняних осіб-кандидатів на звільнення. Чи може міністерство допомогти в цій ситуації?

Відповідь: Міністерство дає карт-бланш на будь-які кадрові призначення або звільнення. Жодного права вето з нашого боку немає, як немає його і з боку наглядової ради “Укрзалізниці”. Всі негідні люди можуть бути звільнені в одну секунду і, насправді, за бажання, це можна робити. Формально можна робити це до нескінченності, вести судові тяжби, але є багато інших бюрократичних хитрощів, як призначити потрібну людину або як змусити змінюватися цю систему.

Питання тут в новому якісному наповненні “Укрзалізниці”, і тут я звертаю увагу, що це мають бути найкращі менеджери в Україні, які працюють з “Укрзалізницею”. Це те, що зробив Ігор Смілянський в “Укрпошті”, він зібрав команду всіх зірок і, думаю, “Укрпошта” в найближчі півроку дасть сильний результат.

“Укрзалізниця” повинна піти цим шляхом, у нас не може бути людей-no-name, або людей за рекомендаціями, це повинні бути професіонали, які давно працюють у відповідних сферах: юридичній, аудиторській, залізничній, логістичній, маркетинговій. Я б хотів, щоб це були українці.

Крім того, у нас є потреба звернути увагу на середню ланку залізничників, вона не так корумпована, як верхівка, це люди, які мотивовані, готові працювати, і вміють працювати, їм не потрібно багато часу на адаптацію, лише повноваження і прозора політика керівництва “Укрзалізниці”.

Між тим, кого б не призначили, це не є 100-відсотковою гарантією успіху. Ми завжди очікуємо супергероїв, які з першого дня змінять країну, але таких не буває. Бувають і помилки в кадровій політиці, буває, що випускник кращих університетів з досвідом роботи у світових компаніях виявляється абсолютно непридатним для “Укрзалізниці”.

Запитання: У вантажоперевезеннях, як ви оцінюєте ситуацію, і як вирішуватимуться проблеми нестачі рухомого складу?

Відповідь: Коротко – це безлад. Це проблема, в першу чергу, управлінського характеру. По-друге, не менш важлива проблема морального зношення всієї інфраструктури та рухомого складу. Третє – несприятливий збіг обставин. Ми пізно почали накопичувати вугілля на складах, це забрало частину локомотивної тяги, це збіглося зі зростанням обсягів будівництва і ремонту доріг, через що зросла потреба в перевезеннях низькорентабельних вантажів, таких, як щебінь. Це також збіглося з піком перевезень зернових, хоч це і було прогнозовано, і, безумовно, хронічне питання, кожен керівник “Укрзалізниці”, вступаючи на посаду, зустрічається з саботажем нижчого рівня структури, а також олігархів, “смотрящих”, які крутяться навколо. Вони не хочуть змін, вони хочуть, щоб все було, як колись, і будь-яку реформу розцінюють як схему, альтернативну їхньому заробітку. На це потрібен час. У будь-якому разі, питання вантажоперевезень вирішуватимуть.

Запитання: Чи буде все ж таки підвищення тарифів на залізничні перевезення наступного року, чи ні?

Відповідь: Я проти підвищення тарифів до очищення “Укрзалізниці”. Я хочу бачити ефективну та прозору структуру, і тоді ми зможемо говорити з суспільством про те, що собівартість така, ціна така, хочете мати комфортні поїзди із кондиціонерами, wi-fi? – Це коштує от стільки. Ви готові платити більше? – Ми це зробимо.

В іншому разі, без реального розуміння структури тарифу, без розуміння собівартості перевезень, без наведення порядку, особливо в корупційній частини, підвищувати тарифи некоректно стосовно бізнесу. Ми ще не створили додаткового продукту якості, з яким маємо право вимагати більше грошей.

Запитання: Перейдемо до автодорожньої галузі. Чи вірите ви в швидке ухвалення законів про Дорожній фонд, адже вони можуть забрати частину коштів, які раніше використовувалися корупційно?

Відповідь: насправді, корупцію можна створити з чого завгодно. У нас вона робиться з повітря і політичного бажання мати корупційну схему. Тому дорожній фонд не буде наявністю або відсутністю корупції, за бажання вона з’явиться чи не з’явиться там.

Ми виходимо з того, що маємо безпрецедентну підтримку парламенту. Під час голосування законопроектів у першому читанні я переживав, напевно, як у день народження дитини або в день весілля. Я сподіваюся, в такій ж кількості голосів ці документи будуть проголосовані у другому читанні та в цілому, і з такою ж кількістю будуть проголосовані всі інші проекти під час “інфраструктурного дня”.

Ми створимо нормальні інструменти для роботи державного апарату – це те, на що всі скаржаться, оскільки він розбалансований. Далі подивимося. Ми хочемо створити механізм акумулювання грошей для ремонту доріг і будівництва нових, і одночасно впровадити механізми жорсткого контролю, щоб уникнути корупційних моментів. Також введемо підзвітність громадськості, щоб вона розуміла, що відбувається і з якою метою.

Запитання: Чи обговорювали ви з Мінфіном його ініціативу про зменшення наповнення дорожнього фонду наступного року?

Відповідь: Наразі маємо зменшений відсоток наповнення, близько 25% від джерела. Це, звичайно, не задовольняє ситуацію, але в цьому випадку у Мінфіну завжди життя незавидне, оскільки кожен міністр хоче більше. Я сподіваюся, що ми знайдемо розумний баланс. Я буду щасливий, якщо вдасться отримати великі кошти, якщо ні, то почнемо з цього, нам важлива, в першу чергу, поява самого фонду.

Зараз ми активно працюємо з міжнародними фінансовими організаціями для різкого зростання вибірки кредитних ліній минулих років, зупинення неефективних або занадто довгих проектів.

Запитання: Що ще ви маєте намір впроваджувати в дорожній галузі для її розвитку?

Відповідь: Ви знаєте, є багато таких речей. Це і толінг, і ваговий контроль, це і децентралізація “Укравтодору”, передача місцевих доріг з відповідними повноваженнями і грошима. Це базові речі, з якими ми зараз працюємо.

Також, думаю, ми врегулюємо ще низку питань на рівні Кабінету Міністрів, міністерства, для того щоб було легше. Ми хочемо прийти до відчутного прогресу у сфері міжобласних державних автомобільних перевезень, розібратися з маршрутками, щоб не було таких, як кажуть “Сам пан склепав”, які переобладнують в гаражах і у разі ДТП вони є просто труною на колесах. Буде мінімальна сплата в бюджет, але буде висока відповідальність, комфорт, безпека. Крім того, у нас є великий закон щодо євродиректив, які потрібно імплементувати в правове поле держави, ми його зараз теж розробляємо спільно з парламентом. Я б хотів, щоб він теж був проголосований під час “інфраструктурного дня”, він регулює багато питань, зокрема й питання безпеки.

Окремо я хоті би наголосити, що в державному дорожньому фонді ми вперше маємо виокремлене питання безпеки, коли мінімум 5% тіла фонду піде на гарантування безпеки на дорогах – освітлення, розділові смуги, відбійники, знаки.

Запитання: Скажіть, коли в уряді заплановано затвердити рішення про ліквідацію ПАТ “ДАК “Автомобільні дороги України”?

Відповідь: Думаю, найближчим часом. У нас, у принципі, вже все готово, у нас є розуміння, як це потрібно зробити. Більше того, я сподіваюся, що з призначенням нового керівника “Укравтодору”, що відбудеться раніше, ніж рішення про скасування ліквідації ДАК, ми зможемо піти швидше.

Запитання: Тобто це буде призначення до проведення конкурсу з відбору глави “Укравтодору”?

Відповідь: Поки ми виходитимемо з формули виконувача обов’язків з подальшим конкурсом, коли нам вдасться його провести.

Запитання: Як швидко та успішно розвинути габаритно-ваговий контроль? Чи реально це в нашій країні?

Відповідь: Це реально. За нетривалий період роботи вагового контролю на дорогах вже встигла сформуватися позитивна громадська думка: перевантаження автомобілів вбиває дороги і людей. Ми бачимо розуміння з боку цілої низки областей, які готові за муніципальні гроші закуповувати стаціонарні комплекси контролю, а це важливо, оскільки переносні комплекси можуть працювати влітку, в осінньо-весняний період, але не взимку, коли опади і холод.

Ми сподіваємося, що закон про габаритно-вагові норми буде проголосовано, але це дуже непросто. Якраз тут ми маємо яскраве поєднання політики і бізнесу, коли політичні лобісти обстоюють інтереси великих виробників і перевізників. З одного боку ми розуміємо ситуацію і терпляче пояснюємо, що якщо ми підемо на поступки, ми повернемося в ту ж стадію, де були навесні цього року, коли всі перевозили що хотіли і як хотіли.

Запитання: Ви згадували законопроект про таксі. Які його основні завдання?

Відповідь: Ми хочемо максимально лібералізувати цю сферу, максимально спростити отримання ліцензій. Вони можуть бути двох видів – національна або локальна, їхня вартість буде абсолютно мінімальною. Ми хочемо, щоб всі перевізники користувалися легальними позначеннями таксі. Цим ми спростимо роботу таксистів, їм не потрібно буде платити хабарі, з кимось домовлятися: по мінімуму заплати податки – працюй спокійно, легально. Це підвищить безпеку і комфорт пасажирів, автомобілі будуть сертифіковані, з пройденим ТО, комфортні, диспетчерська відповідатиме за водія.

Окремими пунктами ми врегулюємо питання нових видів надання послуг таксі, таких як інтернет-таксі, що працюють в Україні “Уклон”, Uber, Taxify і нових, щоб перевести їх у правові рамки та уникнути спекуляцій.

Ті таксисти, які працюють в правових рамках, а сьогодні їх не більше 10%, цілком підтримують ці зміни, ми обговорили всі нюанси. Сподіваюся, що і ті, хто працює нелегально, зрозуміє переваги цього закону.

Запитання: Морський комплекс. Гальмування розвитку, падіння перевалки, портові збори. Чи зможете зрушити це з мертвої точки? Що заважає?

Відповідь: Проблема багатошарова, як і все в нашій країні. Що ми зробили з системних речей: запустили узгодження морської адміністрації – це головна вимога міжнародної морської організації, основна вимога морегосподарського комплексу – мати державну структуру, що сприятиме розвитку індустрії. Ми максимально лібералізували і намагаємося не втручатися в процес роботи комплексу.

До речі, у нас відбулися зустрічі з DP World, Hutchison Ports. Якщо вони зайдуть на український ринок, ми отримаємо абсолютно нову якість морських портів.

Я, якщо чесно, втомився від місцевих князьків, від окремих спеціально поставлених людей, які всіляко лобіюють морську галузь з призми власних інтересів, думаю, тут потрібно ставити крапку і перейти до нормального бізнесу, як у розвинених країнах. Від цього виграють всі, оскільки, приміром, із заходом DP World, Hutchison Ports до будь-якого з портів України, його капіталізація зросте в рази.

Тому працюємо і чекаємо.

Запитання: Законопроект про приватизацію держстивідорів: коли слід очікувати, і чи буде ефект від нього?

Відповідь: Ви знаєте, останні 15 років держава нічого не інвестувала у розвиток портової інфраструктури, максимум, що робили – це днопоглиблення. Все, що зроблено в морській галузі – це приватні інвестиції, наскільки вони ефективні – інше питання. Усі нові комплекси – це приватний капітал, альтернативи цьому немає. У держави не буде достатньо ресурсів для оновлення транспорту, рухомого складу “Укрзалізниці”, оновлення портової інфраструктури, – лише зовнішні інвестиції у вигляді приватизації, концесії, ДПП дають шанс на розвиток. Ми працюємо над цим, і, я сподіваюся, це правильний крок. Найбільші порти будуть передані в концесію, менші – приватизовані.

Запитання: Що необхідно зробити, щоб залучити і без того зляканого інвестора в українські порти?

Відповідь: У мене є два варіанти: нічого не робити, бо все тяжко, або пробувати, я пробую. Проблем дуже багато: і земля, і рейдерські захвати, і надмірні перевірки правоохоронців. Тим не менш, двоє великих світових операторів заходять на переговори, їм цікаво, вони готові. Це стратегічні інвестори, якщо вони заходять у країну, це сигнал, що тут можна працювати, заробляти, мати перспективу.

Запитання: Уточніть, чому пілотом для концесії було обрано спеціалізований порт “Октябрськ”? Адже він спеціалізувався на військових вантажах, працював з “Укроборонпромом”.

Відповідь: З “Укроборонпромом” у нас є бачення, що те, що вони використовують зараз, ми їм віддамо, вони отримають безперешкодний доступ до інфраструктури порту, він має там зовсім невеликий відсоток перевалки, все інше буде в концесії.

Херсонський порт і порт “Октябрськ” – єдині порти зі 100-відсотковою держвласністю, у всіх інших приватні оператори, наприклад, в Одесі майже нічого не залишилося державного. Ми маємо це розвивати, і, думаю, вибір був слушним.

Запитання: Розкажіть про ситуації, що склалася в тендері на днопоглиблення з компанією “Ян де Нул”. У чому там проблема? Чи правда те, що пишуть в ЗМІ про компанію?

Відповідь: Я б хотів, щоб найбільші та найвідоміші компанії працювали в Україні. Я сподіваюся, так і буде. Що стосується “Ян де Нул”, то міжнародна група “Ян де Нул” підтвердила повноваження компанії “Ян де Нул Україна”, що виграла тендер на днопоглиблення “Південного”. Це означає не лише приналежність до компанії, відомій у всьому світі, але й високі стандарти виконання робіт. За якихось ексцесів компанія може зазнати серйозного удару по власній репутації. Сподіваюся, цього не станеться і, крім того, також розраховую, що роботи будуть виконані значно дешевше, ніж планувалося.

Питання: Якщо ми говоримо про створення морської адміністрації, є сенс залишати АМПУ?

Відповідь: Морська адміністрація в більшості органом з безпеки, регулятором, який буде закладати стратегічний розвиток галузі, а АМПУ буде виконувати господарські функції.

Запитання: чи Розібралися вже у ситуації з капітаном порту “Південний” і інцидентом з екологами?

Відповідь: Так, політичне рішення прийнято і спільно з міністром екології О. Семераком звернемося до Генеральної прокуратури. Ми підтримуємо капітана в суді. Я думаю, що це мерзенне явище з боку екологічної інспекції, явні спроби якогось реваншу та встановлення колишніх методів роботи, це неприпустимо.

Запитання: Підбиваючи підсумок: які основні плани міністерства на 2017 рік?

Відповідь: Не зупинятися. Насправді, планів дуже багато, і вони зростають мірою виконання інших робіт. Наступний рік – повна децентралізація “Укравтодору”, переведення її в ефективну структуру, це якісний контроль, будівництво нових доріг за рахунок коштів МФО з подальшим залученням концесіонерів.

Також це морська адміністрація, наведення порядку в портах, голосування у Верховній Раді за можливість приватизації держстивідорів, початок перших концесій – порт “Октябрськ” та Херсонський МТП.

В авіації – лягаємо кістьми, щоб підписати договір про лібералізацію авіапростору з ЄС, сподіваюся, що Єврокомісія знайде механізм підписання цієї угоди.

Також хочу запустити роботу мережі внутрішніх водних шляхів, і вже є два потенційні інвестори, які готові серйозно зайти на річку, нам потрібен закон і спрощені правила гри.

Є у нас і питання “Укрзалізниці”, “Укрпошти” – подальша корпоратизація, ефективна модель, повна прозорість і підзвітність суспільству. Мають бути суттєві зміни в електротранспорті, ми підписуємо з ЄІБ EUR200 млн кредитних на електротранспорт для українських міст. У цьому контексті ми організовуємо офіс з розвитку електромобілів, хочемо порушити питання про актуальність цього питання для українців, я впевнений, що за цим майбутнє.

Ну і звичайно структурні зміни міністерства. Ми хочемо створити орган, що дає структурне бачення для країни, а не є генератором приватних ініціатив у різних сферах транспортної діяльності.

 

 

Джерело: Інтерфакс

Advertisements

Залишити коментар

Filed under Омелян Володимир

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s